Bár Kairó dzsungele afrikai mércével mérve tisztességes tömegközlekedést kínál, a városban a leghatékonyabban gyalog vagy taxival lehet közlekedni.
A booking.com-on a legjobb szállodák rejtett ajánlatai.
Gyalog
Első pillantásra Kairó minden, csak nem gyalogosbarát város. De tény, hogy a gyaloglás a leghatékonyabb közlekedési mód, legalábbis a központban és a történelmi, iszlám Kairóban, a fő turisztikai területeken.
Mielőtt Kairó utcáira indulna, nem árt felkészülni néhány dologra:
- Hagyja otthon az új cipőjét... Kairó utcái rendkívül porosak, és a piactereken rengeteg szemetet dobnak ki közvetlenül a járdákra.
- Ne számítson gyalogátkelőhelyekre. Az utcán való átkelés Kairóban nagyon vad fegyelem, ezért bátortalannak kell lenned, magabiztosnak kell lenned, és mindig figyelned kell a forgalmat. Ha egy kiskapu megjelenik, csak vágjon át az autók között, ők majd kiigazítják a vezetésüket.
Kairó viszonylag biztonságos hely, és nincs nagyobb veszély, mint a zsebtolvajlás a központban vagy a turistaövezetekben. Ezekre azonban fokozottan vigyázz, mivel különösen a piactereken szó szerint testközelben fogsz átmenni az embertömegeken. Ilyen körülmények között nagyon könnyen előfordulhat, hogy egy lopásról teljesen lemaradsz.
Taxi és Uber Kairóban
A taxik a legmegfelelőbb közlekedési mód azokon a távolságokon, amelyeket nem hajlandó gyalog megtenni. A metróval messze nem juthat el minden látnivalóhoz, a buszok pedig rendkívül kényelmetlenek egy turista számára.
A taxisok és az Uber-sofőrök mindenütt jelen vannak Kairóban, a nap bármely pontján, a nap bármely szakában.
Uber
Az Uber mobilalkalmazás használata a legkényelmesebb módja a városnézésnek Kairóban. A hátránya nyilvánvaló: internet-hozzáférésre van szükséged. Vagy közvetlenül a repülőtéren szerezz be egy helyi adatforgalmi SIM-kártyát, vagy otthonról, kényelmesen, előre vásárolj e-sim-et a népszerű airalo.com oldalon keresztül.
Az Uber itt is ugyanúgy működik, mint a világ minden más városában. Az alkalmazásban kiválasztod az útvonalat, az automatikusan összekapcsol a legközelebbi sofőrrel, és megmutatja a fizetendő árat. Amikor a fuvar véget ér, ez az ár terheli a kártyádat, amelyet előzetesen be kell írnod az alkalmazásba.
Nem fizetsz külön készpénzt, nem alkudozol az árból, nem alkudozol, pontosan tudod, hogy mennyiért mész. Ha hosszabb ideig tartózkodsz Kairóban, mindenképpen javasoljuk, hogy csak az Uber használatához vásárolj egy adatforgalmi SIM-kártyát, amely valóban messze a legkényelmesebb közlekedési eszköz Kairóban.
Az Uber használatakor nagyon hasznos, ha ismered az Egyiptomban használt keleti arab számokat, amelyek nagyban különböznek az általunk ismert klasszikus arab számoktól. Amikor Ubert rendelsz, az alkalmazás megmutatja az autó rendszámát, de a megszokott arab számokkal. Ezeket azonban nem a valódi rendszámtáblákon használják, és az arab számokat fejben kell lefordítanod keleti arabra:
- 1 = ١
- 2 = ٢
- 3 = ٣
- 4 = ٤
- 5 = ٥
- 6 = ٦
- 7 = ٧
- 8 = ٨
- 9 = ٩
Példák az Uber-árakra
- Belváros (Tahrir) - Piramisok: kb. 90 egp
- CAI repülőtér - Belváros (Tahrir): kb. 120-140 egp
- Belváros (Tahrir) - Szaladin citadella: kb. 40 egp
Az e-sim adatainak beszerzése az airalo.com oldalon.
Klasszikus taxik
A hivatalos taxik fehér színűek, az ajtókon finom fekete sraffozással. Kairóban nincsenek taxiórák, és az ár teljes mértékben az alkudozási készségétől függ. Ha egy turisztikai látványosság közelében van, nagyon nehéz lesz olyan árat kialkudni egy taxira, amennyit egy helybéli fizetne. A taxisofőr tudja, hogy előbb-utóbb elkap egy másik turistát, és a saját maga által meghatározott áron fog vezetni.
Ha van rá lehetősége, sétáljon egy kicsit messzebb a turistalátványosságtól (legalább 500 méterre), és fogjon taxit. Ez a kairói repülőtéren is igaz, ahol a kijáratnál közvetlenül az első sorban ülnek a taxisok, akikkel nagyon nehéz alkudozni, de ha lemész a lépcsőn a parkolóba, megnőnek az esélyeid.
Ez egy másik szabály. Egy álló taxis kevésbé hajlandó jó árat alkudni.
Jó ötlet megtanulni legalább az arab számokat, bár a legtöbb kairói taxisofőr érti az angol árakat.
Metro
A kairói metrónak jelenleg 3 vonala van, a negyedik a piramisok felé épül, és valószínűleg csak 2028-ban készül el. A metró kiválóan alkalmas arra, hogy a Kairó peremén lévő távoli településekről eljussunk a központba, de a turisták számára a használata őszintén szólva eléggé korlátozó.
A kopt negyedet és az új kairói belvárost leszámítva a legtöbb turisztikai látványosságot elkerüli a metró. Könnyen eljuthatunk azonban a vasútállomásra és rövid időn belül (2024-2025) remélhetőleg végre a repülőtérre is.
Bővebben a külön Kairói metró oldalon olvashat.
Buszok Kairóban
A külföldiek számára a buszközlekedés egy áttekinthetetlen zűrzavar. Bár Kairó abszolút minden szegletébe el lehet jutni busszal, annak kitalálása, hogy melyik, olyan művészet, amit arab nyelvtudás nélkül nehéz elsajátítani.
Kairóban két buszszolgáltató van:
- Mwasalat Misr - egy magánvállalkozás, modernebb buszokkal és angol nyelvű honlappal: mwasalatmisr.com
- CTA - egy önkormányzati közlekedési vállalat, amelynek nincs honlapja.
A buszjáratok térképét csak a Mwasalat Misr-nél találod meg, egyébként a teljes hálózatról sehol sem találsz átfogó térképet az interneten.
A közlekedés megtervezésében csak a Google Transit segíthet, amely mindkét fuvarozót ismeri, és a legtöbb megállót helyesen jeleníti meg a térképen.
Busz- és megállóhely-jelölések
Az első probléma akkor merül fel, amikor a buszmegállót és a megfelelő útvonalat keresi, amit esetleg a Google-on talált meg. A Google maps-en jelölt buszmegállók helye +- 100 méteres pontossággal felel meg. Semmilyen módon nincsenek jelölve, ami szintén előny. Még ha nem is állsz közvetlenül a buszmegállóban, akkor is elég csak nyomatékosan integetni a busznak, és az meg fog állni.
Belépéskor mindig nyomja meg a stop gombot.
A Mwasalat Misr buszok feliratozása (zöld-kék-fehér) egyértelmű. Digitális tábláik vannak, és a vonalszámok jelölése mindig az itthon ismert klasszikus arab számokkal történik.
Ezzel szemben a kék CTA-buszok jelölései nagyon homályosak. A táblák csak arabul vannak, és a használt számok keleti arab számok, amelyek teljesen eltérnek a klasszikus arab számoktól. Kivételt képez a 2002-es turista járat, amely a központból a gízai metróállomáson keresztül a piramisokhoz közlekedik. A modernebb buszok is a megszokott arab számokkal közlekednek.
Jegyek: árak és a vásárlás helye
A buszjegyeket csak a kocsiban és csak készpénzzel lehet megvásárolni. Ideális esetben a lehető legkisebb bankjegyek legyenek nála.
A kék CTA-buszokon (a vonalakat csak számmal jelölik) a jegyet a kalauztól kell megvenni, aki vagy az első ajtónál áll, vagy aktívan végigsétál a kocsin. A jegy 7,50 egp-be kerül.
A fehér-zöld-kék Mwasalat Misr buszokra (a vonalakat M betűvel és számmal jelölik) a sofőrtől lehet jegyet venni 10 egp-ért.
Kisbuszok és minibuszok
A menetrend szerinti buszokon kívül rengeteg, különböző korú és féléletkorú furgon és minibusz közlekedik a főutcákon. Kisbusszal vezetni egyszerű, csak integess egy kisbusznak bármelyik ponton, és az megáll neked, ha nincs tele.
Ha ki akarsz szállni, csak szólj a sofőrnek. A fizetés mindig közvetlenül a beszállás után történik a sofőrnek. Nem kapsz semmilyen papírjegyet, mint a buszoknál, csak ki kell fizetned.
A jegyárak a megtett távolságtól függően 1 egp és 8 egp között változnak.
A kisbuszok nincsenek sorszámozva, de a rendszerben való eligazodás nem olyan nehéz. Általában a kisbuszok egy adott főútvonalon közlekednek, annak egyik végétől a másikig.
Tuk-tuk
A taxik mellett számos kétüléses háromkerekű járgány is közlekedik Kairó utcáin. Ezeket elsősorban Ázsiából tuk-tuk néven ismerik. A taxikhoz hasonlóan az árukat is kizárólag alku alapján határozzák meg, és általában hasonlóak, mint a taxiké.