Kairó 1987-ben szerzett egy afrikai elsőséget: a kontinens első olyan városa lett, amely teljes értékű metróval rendelkezett, és még mindig csak egyike annak a három afrikai városnak, ahol van metró (a többi Algír és Lagos).
Hotelek keresése metróállomások közelében
Kairó metrója ma már a tömegközlekedés nélkülözhetetlen része, naponta több tízezer embert szállít a külső településekről a városközpontba és vissza. A látogatók és a turisták is használják a metrót, bár az nem jár az összes turisztikai látványossághoz, így inkább a taxik, az Uber vagy a gyaloglás kiegészítője.
Kairói metróvonalak
Kairóban 3 metróvonalat fog használni, a negyedik vonal építés alatt áll, valamint a harmadik vonal jelentős részei.
- Az 1-esvonal (hivatalosan kékkel, de különböző weboldalakon piros színnel is jelölve) - észak-déli irányban halad, és például a központból a kopt negyedbe vagy a főpályaudvarra (Al-Shohadaa állomás) lehet vele eljutni. A központi Tahrir téren is áthalad (Szadat állomás).
- A 2-esvonal (hivatalosan piros színnel jelölve, különböző helyszíneken sárga vagy narancssárga színnel is) - az északi külvárosokból a központon keresztül Gízáig közlekedik. Használhatja a főpályaudvarra (Al-Shohadaa állomás), a Tahrir térre (Szadat állomás), a piramisok felé (Gízai állomás, ahol át kell szállnia egy buszra vagy minibuszra, és még kb. 15 km-t kell utaznia) vagy a Kairói toronyhoz.
- A 3-asvonal (hivatalosan zölddel, különböző helyszíneken türkizkékkel is jelölve) - kelet-nyugati irányban halad, és még építés alatt áll. A turisták számára egyelőre nem túl vonzó, legfeljebb a központon belüli rövidebb utakra, a modern Heliopolis negyedbe vagy a Zamalek-szigetre. A jövőben Kairó fő repülőterére is vezet majd.
A kairói metró térképe
A kairói metró hivatalos honlapján a metró tájékoztató jellegű térképe látható, de olyan szakaszok is szerepelnek rajta, amelyek még nem épültek meg, sőt, némelyik csak a tervekben szerepel, és még nem is épül. Így inkább zavaró lehet, mint hasznos.
Ezért elkészítettük saját térképünket a jelenlegi kairói metróhálózatról.
Metrójegyek
Mennyibe kerül egy metrójegy Kairóban? Hol árulják a jegyeket? Olvassa el ebben a fejezetben.
Kairóban nincsenek idő- vagy napijegyek. Mindig egy útért fizetsz, nem kell újra fizetned, ha átszállsz. Jegyeket csak a jegypénztárakban árulnak, amelyekből minden metróállomáson több is van.
A viteldíjakat három szintre osztják:
- 1-től 9 állomásig - 6 egp
- 10-16 állomásig - 10-16 állomás - 10-16 állomás - 10-16 állomás - 10-16 állomás - 10-16 állomás - 10-16 állomás 8 egp
- 16 és több állomás - 16 és több állomás - 12 egp
Minden állomáson talál egy térképet, amelyen színesen látható, hogy melyik jegyre van szüksége az úti céljához.
Kairóban utazva az esetek túlnyomó többségében 5 fontos viteldíjjal is beéri.
A jegypénztári dolgozó egy sárga, mágneses csíkkal ellátott jegyet ad, amelyet a metróba való belépéskor bedugsz a forgókapuhoz, és visszaveszed (kb. egy másodperc múlva jön ki a forgókapuhoz). Amikor elhagyja az állomást, a jegyet ismét be kell dugnia a forgóajtókapuba, ahol az megmarad.
A pénztárnál nem kell pontosan kifizetni az összeget, az üzemeltető nagyobb címletekre is átváltja. Mondd ki az állomás nevét, ahová mész. Egy állomáson is vásárolhatsz készletjegyeket, ezeket nem kell azonnal felhasználni.
Menetrendek és időközök
Minden metróvonal körülbelül 5:15-től 1:00-ig közlekedik, de a ramadán alatt csak 5:45 és 6:00 között indulnak, és 2:00-kor érnek véget.
Az intervallumok a nap folyamán 4 és 10 perc között változnak, reggel és délután mindig rövidebbek, késő este hosszabbak.
Metróállomások és vonatok
Kairó központi részén a metró a föld alatt közlekedik, a város peremén pedig magasvasútként jön a felszínre. A metróállomásokat piros M betűvel jelölik, és általában nincsenek kiegészítő szolgáltatásaik, például vécék vagy üzletek.
Minden metróállomáson van egy jegypénztár és egy biztonsági keret, amelyen át kell haladni a belépéshez. Nem kell azonban levenni az öveket és a fém dolgokat, mint a repülőtereken, csak át kell haladni a kereten.
A metrószerelvények tiszták és tágasak, valamint légkondicionáltak.
Női kocsik
Minden vonatszerelvényben speciális, csak nők számára fenntartott kocsik sorakoznak, és mindig ugyanazon a helyen. Ezért a peronon egy rózsaszínű, "Hölgyek" feliratú tábla jelezheti, hogy pontosan hol áll meg a csak nők számára fenntartott kocsi.
Mindig két, csak nők számára fenntartott kocsi áll sorban. Az egyiknek az ajtaja fölött piros (vagy inkább rózsaszín) matricák jelzik, hogy az mindig a nők számára van fenntartva, amikor a metró közlekedik. A másik kocsin zöld matricák jelzik, hogy 20:00 után férfiak is használhatják ezt a kocsit.
Míg a férfiak nem szállhatnak be ezekbe a kocsikba, a nők szabad kezet kapnak a kocsi kiválasztásában. A csak nők számára fenntartott kocsikban és az összes többi kocsiban is utazhatnak a férfiakkal együtt.