London - mi a legjobb módja az utazásnak

London

Ha becsületesen akarja bejárni Londont, elkerülhetetlen a tömegközlekedési jegy vásárlása. Nem elég, hogy a különböző nevezetességek nagy távolságokra vannak szétszórva a városban, de a szállás sem tartozik a legolcsóbbak közé éppen a központban.

A 10 legjobb londoni szálloda

Hogyan lehet a legjobban fizetni a londoni tömegközlekedésért? Mennyibe kerülnek a napijegyek és hol lehet tömegközlekedési jegyet vásárolni Londonban?

Jegyárak és fizetés

Londonban többféle módon is fizethetsz a menetdíjért.

Saját fizetési kártyával (érintésmentes)

A londoni tömegközlekedésért a legegyszerűbben a saját érintésmentes fizetési kártyájával fizethet. Természetesen lehetőség van mobiltelefon, karóra és egyéb, fizetési kártyával feltölthető eszközök használatára is a fizetéshez.

A kártyát csak a forgóajtókon való áthaladáskor vagy a buszra való felszálláskor kell az érzékelőhöz nyomni, majd leszálláskor ismét. Ez rögzíti az utazásodat.

A rendszer biztonságos és az úgynevezett "kártyahúzás" által lefedett. daily caps, amely egy napijegy megfelelőjeként írható le. Más szóval, még ha az egész napot tömegközlekedéssel tölti is, és a kártyáját újra és újra az olvasóhoz nyomja, akkor sem kell többet fizetnie, mint amennyi az adott naptári napra az adott zónára érvényes "napi felső határ".

A napi felső határértékek a következő esetekben eltérőek:

  • Metró, vasút, London Overground és DLR.
  • Buszok és villamosok

Ha csak vasúton utazik (kivéve a villamosokat), akkor valamivel kevesebbet fizet a napi felső határért, mint ha busszal is utazik.

Ha csak busszal utazik, lényegesen kevesebbet fizet a napi limitért, mint ha metróval utazik, de a buszok lassúságuk miatt hosszú utakra használhatatlanok, így valószínűleg nem fogja tudni elkerülni a metrót.

További információkért, többek között a kártya regisztrálásáról (amely lehetővé teszi, hogy nyomon követhesse a városban való mozgását) a London Transport hivatalos weboldalán tájékozódhat.

Hol és hogyan használhatom a saját kártyámat?

A saját kártyával Londonban minden közlekedési eszközön fizethet a jegyekért:

  • Tube (metró) - helyezze kártyáját/mobilját az állomásra való belépéskor és kilépéskor a forgókapunál.
  • TfL piros buszok - a kártyát csak a buszon belüli olvasóhoz kell csatlakoztatnia, amikor felszáll. Kiszálláskor már nem "csipog".
  • DLR Docklands Light Railway (automatizált metró) - a kártyát az állomás be- és kijáratánál a kék-sárga-szürke olvasóhoz kell csatlakoztatni, nem kell átmenni a forgóajtókon, mint a metrón, keresse a "kártyaolvasó" táblát.
  • London Overground vonatok
  • Elizabeth Line vonatok (gyakorlatilag egy új metróvonal 2022-től)
  • National Rail vonatok (csak a londoni tömegközlekedési díjzónákban)
  • Villamos - a kártyát csak felszálláskor kell a villamos belsejében lévő olvasóhoz csatlakoztatni.

A rendszer minden vonattípusnál ugyanaz. A nagy állomásokon ismét vannak forgóajtók a peronra való be- és kilépéskor, a London külvárosaiban található kis állomásokon csak a peronokon elhelyezett olvasókkal találkozhatsz.

Oyster card

A bankkártyát feltöltöd a Oyster card oldalra, utazás közben pedig a sárga leolvasókhoz csatlakoztatod, és a viteldíjat levonják róla. A rendszer tehát pontosan ugyanúgy működik, mint amikor saját bankkártyával fizet. A viteldíj ugyanaz, az Oyster Card megvásárlásáért pedig 5 fontot kell fizetni.

Amikor Oyster Cardot vásárol (lásd az értékesítési pontok listáját), a kártyát tetszőleges jóváírással töltheti fel, amelyet az utazásoknak megfelelően fokozatosan terhelnek meg.

A hagyományos hitelkártyához képest az Oyster Card nem jelent előnyt a turisták számára. Éppen ellenkezőleg, többet kell fizetnie magának a kártyának az 5 £-os vételára miatt.

Travelcard (papíralapú jegy)

A londoni tömegközlekedés egy konzervatív lehetőséget is kínál azok számára, akik valamilyen okból kifolyólag nem szeretnék használni a hitelkártyájukat. Az összes metró- és vasútállomáson található automatákból hagyományos papírjegyet lehet vásárolni, de ezek drágábbak, mint a bankkártyás fizetés.

Jegyárak és zónák

London és környéke összesen 9 díjzónára van felosztva. Minél több zónán halad át, annál drágább lesz a viteldíj. A legtöbb látnivaló az 1. és 2. zónában található, a szállodába/ból legfeljebb a magasabb zónákban utazhatsz.

Mivel az egyszeri viteldíjak gyakran ugyanolyan drágák, mint a napi felső határ ú viteldíjak, az alábbiakban csak egy példa a napi felső határú viteldíjra, amelyet a kártyájára terhelnek, függetlenül az utazások számától.

Daily caps metró, DLR, vasút

  • 1. vagy 1+2. zóna: érintésmentes 8,90 gbp / 16,60 gbp papírjeggyel, heti maximális viteldíj 44,70 gbp-ért.
  • 1-3. zóna: érintésmentes 10,50 gbp / 16,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 52,50 GBP
  • 1-4. zónák: érintésmentes 12,80 gbp / 16,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 64,20 GBP
  • 1-5. zónák: érintésmentes 15,30 gbp / 23,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 76,40 GBP
  • 1-6. zónák: érintésmentes 16,30 gbp / 23,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 81,60 GBP
  • Teljes árlista: tfl.gov.uk/fares

A heti maximális viteldíjat minden naptári hétre kiszámítják, hétfőtől vasárnapig. Ha tehát például szerdától szerdáig Londonban tartózkodik, a heti felső határ kétszer - szerdától vasárnapig és hétfőtől szerdáig - kezd számítani.

A buszok és villamosok egyéni viteldíjai és a Daily caps weboldalon találhatóak.

  • 1,75 gbp - 60 perces viteldíjak
  • 5,25 gbp - napi limit
  • 24,70 gbp - 7 napos limit (az első utazástól számított 7 napot számít, nem csak hétfőtől vasárnapig, mint a metró esetében).

A gyermekek, diákok és idősek számára nyújtott kedvezmények nem vehetők igénybe, kivéve, ha Ön hosszú távú Oyster Card kártyával rendelkezik.

Metro

A metró és a metró a Londonban és környékén való utazás legfontosabb közlekedési eszközei, és az utazások túlnyomó többségéhez csak ezeket kell használni.

A metróban való navigálás elsőre kihívásnak tűnik, de nem az, minden világosan le van írva, és mindig csak a használni kívánt vonal végállomásának nevét kell tudnia, és a helyes átszállás garantált.

Mivel a metró és a vasút Londonban nagyon összetett rendszer, ezért külön fejezetet készítettünk erről a közlekedési módról:

Buszok és emeletes buszok

Egész London körbejárható egy tipikus piros emeletes busz fedélzetén. A buszos utazás lassú, de városnézés minden csínnyel. Csak üljön fel egy olyan buszra, amelynek a felső fedélzet első sorában vannak szabad helyek, és már csak élvezheti is.

Bár nem minden útvonalon közlekednek a Londonra oly jellemző emeletes piros buszok, tényleg nem kell aggódnia, hogy várakoznia kell. A belvárosban az útvonalak túlnyomó többségét emeletes buszok szolgálják ki, amelyek szó szerint mindenütt jelen vannak.

A buszokon még hitelkártyával is el lehet jutni. Felszállni mindig csak az első ajtón keresztül lehet, ahol "csipogni" kell a leolvasón. Kiszálláskor a kártya már nem csatlakozik az olvasóhoz.

Minden londoni megálló ki van táblázva. Ha várakozol a buszra, integetned kell a sofőrnek, de ha le akarsz szállni, jó előre meg kell nyomnod a "stop" gombok egyikét, amelyek a kocsiban mindenütt elhelyezve vannak.

Turista sorok a felszálláshoz:

  • 9-es busz (itt régi emeletes buszok közlekednek) Piccadilly Circus -> Albert Hall
  • 12-es busz Parlament -> Piccadilly Circus
  • 15-ös busz (régi emeletes buszok járnak itt) Strand (vagy Trafalgar Square) -> Tower of London
  • 49-es busz Kensington Palace -> Gloucester Road Station (Gloucester Road Station)
  • 74-es busz Thurloe Place -> Baker Street
  • 453-as busz Baker Street -> Trafalgar Square

A buszjáratok térképét kerületenként a tfl.gov.uk/maps/bus oldalon, a menetrendeket pedig a tfl.gov.uk/travel-information/timetables oldalon találja.

Docklands Light Railway

A nyugat-londoni egykori dokkok területén kialakult modern kerületet a DLR (Docklands Light Railway) nevű, vezető nélküli automata metrórendszer szolgálja ki.

Az egyes vonalakat nem különböztetik meg számokkal vagy színekkel, de az átszállások egyértelműen jelzettek és egyszerűek, mindig csak egy-egy peronon, átszállás nélkül.

A rendszer ugyanúgy működik, mint a hagyományos metró. Az állomásra való belépéskor és kilépéskor forgóajtókon kell áthaladni, és mindig bankkártyát vagy papírjegyet kell az olvasóhoz csatolni.

Vonatok Londonban

Az úgynevezett "Greater London", azaz az 1-9-es zónákon belül a tisztán Londonon belül közlekedő összes helyi vonatot (London Overground), illetve a Londonból a környező agglomerációkba közlekedő egyes társaságok (National Rail) vonatait is használhatja londoni tarifával.

A vonatok ideális közlekedési módot jelentenek a központtól távolabbi célállomásokról való ingázáshoz, ahol mindig lényegesen gyorsabb közlekedési módot jelentenek, mint a metró. Eközben a vasúti járatok járatsűrűsége a külső elővárosokban hasonló a metróéhoz, jellemzően 6-10 percenként közlekednek. Részletesebb információkért lásd a Tube és a vonatok Londonban című fejezetet.

Taxi / Uber / Bolt

Stílusos közlekedési lehetőség a hagyományos fekete londoni „cabbie“ vagy taxi. Ez nem olcsó.

Egy rövid távú (1 mérföldes) fuvar körülbelül 4-7 gbp-ba kerül, majd a városon belüli hosszabb távok esetén 3-4 gbp/mérföld. Minden taxiban lehet kártyával fizetni, és a londoni taxisok tisztességtelensége a turistákkal szemben meglehetősen ritka.

Az alternatív taxialkalmazások, például az Uber és a Bolt nagyon népszerűek Londonban, a nap minden órájában és éjjel is működnek, és általában jelentősen olcsóbbak, mint a hagyományos taxik. Hosszabb, több embert érintő utazások esetén még a tömegközlekedésnél is olcsóbbak lehetnek.

Hajóközlekedés - River Bus

A sétahajók mellett a River Bus nevű tömegközlekedési kompok is több útvonalon közlekednek a Temze vizén. Nincsenek rendszeres napi viteldíjak vagy napi felső határ, de a jegyeket ezúttal is kártyával lehet fizetni, egyszerűen egy leolvasó segítségével.

A viteldíjak zónánként vannak lebontva, és 5,60 gbp-től 9,60 gbp-ig terjednek.

Az Uber alkalmazáson keresztül is fizethetsz a fuvarért.

Villamos

Sok turistát meglep, hogy Londonban villamoson is lehet utazni. Igaz, csak a város külterületén és turisztikai célokra gyakorlatilag egyáltalán nem használják, de ez az információ így is jól jöhet.

London déli külvárosában, a West Croydon vasútállomástól két villamosvonal indul Wimbledonba, majd tovább délre, Beckenham és New Addington városrészekbe.

A villamosok menetdíjai ugyanúgy működnek, mint a buszoké. A fel- és leszálláskor a kocsiban lévő leolvasónál húzza be a kártyát. A buszokkal ellentétben a felszállás minden ajtón keresztül lehetséges.

IFS Cloud drótkötélpálya

Kelet-Londonban stílusosan kelhet át a Temzén az IFS Cloud drótkötélpályán, egy függőkötélpályán, amely egyszerre szolgál gyors átkelésre a folyón és nagyszerű kilátással rendelkező turisztikai látványosságként.

A drótkötélpálya viteldíja elkülönül a többi közlekedési módtól, és nem vonatkozik rá a "Daily Caps", azaz a napi felső határ. Egy út 6 gbp, oda-vissza 12 gbp.

Információk és menetrendek a tfl.gov.uk/london-cable-car oldalon találhatók.

Éjszakai közlekedés Londonban

A rendszeres metró-, vonat- és nappali buszjáratok körülbelül hajnali 5 órától hajnali 12.15-ig közlekednek London földalatti és felszíni részein.

Ezután az éjszaka folyamán naponta mintegy 40 különleges buszjárat közlekedik, amelyeket mindig N betűvel és vonalszámmal jelölnek. Ezek 15-30 perces időközönként közlekednek egész éjszaka, és a viteldíjak ugyanazok, mint a nappali járatoké.

Ezen kívül péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel egész éjjel közlekednek a Central, Victoria, Jubilee, Piccadilly és Northern Tube vonalakon. Ezeken kívül van egy London Overground vonal Higbury/Islington és New Cross között.

Ez a cikk tartalmazhat partneri linkeket, amelyekből szerkesztőségünk jutalékot kaphat, ha rákattint a linkre. Lásd a Hirdetési irányelvek oldalunkat.

Van még kérdés?

Ha bármilyen kérdése vagy észrevétele van a cikkel kapcsolatban...

0 megjegyzések

Bejelentkezés a Cestee-be

... az utazási közösség világszerte

Nincs még utazási számlája? Regisztráljon