A londoni metró legendás, egyrészt kiterjedt és hatékony hálózata miatt, másrészt pedig azért, mert a világ legrégebbi földalatti vasútja.
Az első gőzmozdonyok már 1863-ban közlekedtek a londoni metróban a Metropolitan vonalon.
Foglaljon szállodát egy metróállomás közelében
A londoni metró annyira népszerű, hogy a szuvenírek és turisztikai tárgyak legnagyobb százalékán a londoni metró elemei szerepelnek. A leghíresebb szuvenírek közé tartozik a metró jellegzetes emblémája (egy piros kör, benne egy kék keresztvonallal, amelyen az állomás neve szerepel) vagy az ikonikus "Please Mind the Gap Between the Train and the Platform" bejelentés, amely minden állomáson figyelmezteti az utasokat a vonat és a peron közötti résre.
Angolul a leggyakrabban használt kifejezés a következő The Tube, ritkábban és hivatalosabban London Underground.
A 11 metróvonalból álló hálózatot a DLR automata metró több járata, a London Overground és a menetrend szerinti vonatok egészítik ki, amelyekkel szintén lehet utazni a városban.
Metróvonalak és átszállási pontok
A londoni metróhálózatot (és a város külterületén a felszínt) 11 metróvonal szeli át, amelyekkel minden látnivalóhoz és nevezetességhez eljuthatunk.
Ha gyors átszállásokra vágyik a város tágabb belvárosában, a metróval buszok nélkül is remekül boldogulhat. A központban szó szerint minden sarkon van egy állomás.
Londonban 2 féle útvonallal találkozhatsz: a földalatti, alacsonyabb és szűkösebb szerelvényekkel, és a felszín alatti, lényegesen tágasabb szerelvényekkel.
A londoni metróvonalakat szín és történelmi név alapján különböztetik meg:
- Bakerloo Line (barna) - délkeletről északnyugat felé szeli át Londont, 23 km hosszú, 1906-ban nyitották meg, földalatti vonal. London Eye, Trafalgar tér, Piccadilly Circus, Oxford Street, Regent's Park.
- Central Line (piros) - kelet-nyugati irányban, London második legforgalmasabb útvonala, 74 km hosszú, mindkét végén elágazik. Földalatti útvonal, és 1900 óta üzemel. Látnivalók az út mentén: Oxford Street, Hyde Park, British Museum, Kensington-palota, Szent Pál-székesegyház.
- Circle Line (Sárga) - a városközpontot félkörívesen körbeölelő, a főbb állomásokon keresztül futó, 27 km hosszú, földalatti vonal, 1884 óta üzemel. Westminster-palota, Westminster apátság, Big Ben, Downing Street, Buckingham-palota, Kensington-palota, Szent Pál-székesegyház, Tower of London, Tower Bridge, London Eye, Sky Garden, Barbican.
- District Line (zöld) - London központi részén, a Temze mellett halad keresztül, nyugaton több ágra oszlik, 64 km hosszú, 1868 óta közlekedik. Ez egy felszín alatti útvonal, tágasabb vonatokkal. Látnivalók az út mentén.
- Elizabeth Line (Lila) - A legújabb "Crossrail" projekt gyakorlatilag egy új metróvonalat hoz létre, amely magában foglalja az eredeti Heathrow repülőtéri vonatot, egy vadonatúj földalatti összeköttetést London központi részén keresztül és egy másik eredeti vonatvonalat keletre, Shenfield és a Canary Wharf területére. Látnivalók az út mentén: British Museum
- Hammersmith & City Line (rózsaszín) - a második legkevésbé használt vonal nyugatról keletre halad az északi központon keresztül, 25 km hosszú, és 1863 óta üzemel. Ez egy felszín alatti útvonal. Látnivalók az út mentén: Barbican
- Jubilee Line (szürke) - a legújabb, 1979-ben megnyitott metróvonal, amely 36 km hosszan fut. Greenwich, Tate Modern, The Shard, Globe Theatre, Westminster Palace, Westminster Abbey, Big Ben, Downing Street, London Eye.
- Metropolitan Line (lila) - a legrégebbi vonal, amely a központtól Londonon jóval túlra fut, 1863-ban megnyitott földalatti vonal, hossza 63 km, az északi végén ágazik el. Látnivalók az út mentén: Barbican
- Northern Line (Fekete) - a legbonyolultabb elágazásokkal rendelkező észak-déli vonal minden idők legforgalmasabb vonala. Ez egy 1890-ben megnyitott 58 km hosszúságú földalatti útvonal. Westminster-palota, Westminster apátság, Big Ben, Downing Street, London Eye, British Museum, Camden Market, Sky Garden, The Shard, Oxford Street.
- Piccadilly Line (Sötétkék) - A harmadik legforgalmasabb és legmélyebb metróvonal a belvárosban, 71 km hosszú, és nyugatra ágazik el. Többek között a Heathrow repülőtérre vezet, és 1906-ban nyitották meg. Látnivalók az út mentén: Park, Hyde Park, Buckingham-palota.
- Victoria Line (Világoskék) - A második legújabb és második legrövidebb vonal 1968-ban nyílt meg, 21 km hosszú metróvonal. Látnivalók az út mentén: Oxford Street, Buckingham-palota
- Waterloo & City Line (Türkizkék) - A legrövidebb vonal mindössze 2 km hosszú, földalatti útvonal, és a Waterloo és Bank végállomásokon kívül nincs más állomása. 1898 óta üzemel
Az átszállások elsőre kaotikusnak tűnhetnek, különösen a történelmi metróállomások gyakran szűkös helyiségei és a hosszabb folyosók különböző módon kanyargó, sok lépcsőházzal és mozgólépcsővel.
De ha következetesen olvassa a jelzéseket, nem tévedhet el.
A jelzések igazán egyértelműek, és pontosan oda visznek, ahová mész. Fontos, hogy mindig tudd a végállomás nevét abban az irányban, amerre mész. Akkor soha nem tévedhetsz el.
Jegyárak és a jegyvásárlás módja?
London és környéke 6 díjzónára van felosztva, a jegy ára is ezen alapul.
A legegyszerűbb és legolcsóbb módja a jegyek kifizetésének a saját bankkártyával (érintésmentes) történő fizetés.
Az egyes metróállomásokba forgóajtókon keresztül lépsz be, ahol a kártyádat egy sárga leolvasóhoz nyomod, és átsétálsz. Az állomás elhagyásakor ismét átmegy a forgóajtón, ahol ismét a kártyáját kell a leolvasóhoz nyomnia, hogy a viteldíjat helyesen számolják ki.
A rendszer akkor is működik, ha mobiltelefonnal, órával vagy más, saját kártyával feltölthető eszközzel fizet.
A napijegyek rendszerét az úgynevezett "egész napos jegy" váltja fel. Daily Caps, A naptári naponként a kártyára feltölthető maximális összeg helyébe a napi maximális összeg lép. Ha eléri ezt a limitet, akkor is be kell helyeznie a kártyáját a forgóajtónál, de ennél több nem terhelődik a kártyájára. Az egyszeri viteldíjak magas költségei miatt Londonban mindig eléri a maximális napi limitet.
Használhat papíralapú jegyeket is, de ezek drágábbak, mint a kártyás fizetés. Másrészt ugyanezek az árak érvényesek az Oyster Carddal való fizetéskor is, ami turistáknak nem éri meg, mivel a vásárlási értéke 5 gbp, és nincs előnye a saját kártyával szemben.
- 1-es vagy 1+2-es zóna: érintésmentes 8,90 gbp / 16,60 gbp papírjeggyel, heti maximális viteldíj 44,70 gbp-ért.
- 1-3. zóna: érintésmentes 10,50 gbp / 16,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 52,50 GBP
- 1-4. zónák: érintésmentes 12,80 gbp / 16,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 64,20 GBP
- 1-5. zónák: érintésmentes 15,30 gbp / 23,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 76,40 GBP
- 1-6. zónák: érintésmentes 16,30 gbp / 23,60 GBP papírjeggyel, heti maximális viteldíj 81,60 GBP
- Teljes árlista: tfl.gov.uk/fares
A heti maximális viteldíjat minden naptári hétre kiszámítják, hétfőtől vasárnapig. Ha tehát például szerdától szerdáig Londonban tartózkodik, a heti maximumot kétszer kezdik számolni: szerdától vasárnapig és hétfőtől szerdáig.
Az egyszeri viteldíjak London belvárosán belül 2,50 gbp és 6 gbp között kerülnek megállapításra.
A londoni metróvonal térképe
Itt készítettünk egy interaktív térképet a metró, az Elizabeth Line, a DLR automata metró és a London Overground vonatokról:
A londoni metró és vonatok hivatalos térképei letölthetők a Transport for London honlapjáról: tfl.gov.uk/maps/track/national-rail.
A metróvonalak zavarai és a jelzések
A londoni metrórendszer kora és összetettsége miatt is nagyon gyakran kell lezárásokra számítani, általában hétvégén. Ugyanakkor időnként előfordulnak vészhelyzetek is, és néha még egyes állomásokat is lezárnak személyzethiány miatt.
Mindig érdemes megnézni a közlekedési vállalat honlapján a lezárásokról szóló résznél, hogy az adott metróvonal teljes útvonalán közlekedik-e az adott metróvonal.
Az is jó ötlet, ha van egy offline metró térkép letöltve a mobiltelefonjára, mivel a metró földalatti szakaszain nincs térerő.
DLR: Docklands Light Railway
Kelet-London trendi Canary Wharf negyedét több DLR-vezető nélküli automata metróvonal is kiszolgálja.
A közvetlen DLR-vonalak a következő útvonalakon közlekednek:
- Bank - Limehouse - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham.
- Bank - Limehouse - Poplar - Canning Town - London City Airport - Woolwich Arsenal
- Tower Gateway - Limehouse - Poplar - Canning Town - Royal Victoria - Beckton
- Stratford International - Stratford - West Ham - Canning Town - London City repülőtér - Woolwich Arsenal
- Stratford - West Ham - Poplar - Canary Wharf - Cutty Sark - Greenwich - Lewisham
A jegyrendszer ugyanaz, mint a metróé. Az állomásra és az állomásról kártyaleolvasóval ellátott forgóajtókon keresztül lehet be- és kijutni.
Felszíni és nemzeti vasúti vonatok
A metró- és DLR-vonalhálózatot hagyományos földfelszíni vonatok egészítik ki, amelyeket részben a London Transport (London Overground és Elizabeth Line), részben pedig a National Rail márkanév alatt Londonból más angol célállomásokra közlekedő különböző vasúttársaságok üzemeltetnek.
Az 1-9. londoni zónán belüli összes helyi vonatjárat a fent feltüntetett viteldíjakkal vehető igénybe. A jegyek saját bankkártyával történő kifizetése az egyes állomásokon áthaladó fordulókapukon keresztül ugyanígy működik.