Stockholm - metró

Stockholm

Stockholm metrója hatékony, gyors és egyértelmű közlekedést biztosít a városközpontban és a külvárosokban.

A központon kívüli hosszabb útvonalakon a metrót a Pendeltåg és a helyi vonatok egészítik ki, amelyeket a Közlekedés fejezetben ismertetünk részletesebben.

Válasszon szállodát Stockholm központjában

A stockholmi metrót az SL közlekedési vállalat üzemelteti, amely az összes vonatért, villamosbuszért és néhány kompjáratért (80-89-es vonalak) is felelős. Hivatalos információk, menetrendek és járatkeresés az sl.se weboldalon található.

Metró térkép és vonalak

Stockholm metróhálózatának összesen 105 km hosszú vonalhálózata van, és 3 vonal, amelyek a széleken ágaznak el, így összesen 7 különböző számozású útvonalat alkotnak.

A hivatalos metrótérkép a következő címen található: sl.se/reseplaneringspartrafikkartor.

A metróvonalak szín és útvonalszám szerint vannak felosztva.

Minden metróvonal a T-Centralen állomáson keresztezi egymást, amely közvetlenül a központban, a fő vasút- és buszpályaudvar mellett található.

  • Kék - a vonal a központtól (Kungsträdgården és T-Centralen) északkelet felé halad, ahol a Västra skogen állomáson két ágra ágazik.
    • 10-esvonal - a központból a Sundbyberg negyeden keresztül a Hjulsta végállomásig fut.
    • 11-esvonal - a központból Solnán keresztül Akalla felé halad.
    • Mindkét vonalon 10 perc a járatok járásközönsége, és a központi részen, amikor a két vonal együtt közlekedik, a járatok járásközönsége ezért 5 perc.
  • Piros - a vonal észak-déli irányban halad a központon keresztül, és két végén két ágra oszlik. A két vonal az Östermalmstorg - Liljeholmen szakaszon együtt közlekedik a központon keresztül.
    • 13-asvonal - a Ropsten állomástól a Gärdet (távolsági kompkikötő), a központ és Södermalm délnyugati részén keresztül a Norsborg állomásig közlekedik.
    • 14-esvonal - a Mörby Centrum állomástól a központon és Södermalmon keresztül a Fruängen állomásig közlekedik.
    • Mindkét vonal 10 percenként közlekedik, és a központi részen, amikor a két vonal együtt közlekedik, a gyakoriság ezért 5 perc.
  • Zöld - az útvonal Stockholm nyugati és déli külvárosait köti össze. A város déli részén található Gullmarsplan állomáson három különböző ágra oszlik.
    • 17-esvonal - a Skarpnäck állomástól a központon keresztül a Hässelby végállomásig közlekedik. Egyes vonatok Gamla Stan állomáson végződnek, ahol átszállhat a 18-as és 19-es vonalakra, amelyek ugyanazon az útvonalon haladnak tovább.
    • 18-asvonal - a Farsta állomásról a központon keresztül a Hässelby végállomásig közlekedik. Egyes vonatok Gamla Stan állomáson végződnek, ahol átszállhat a 17-es és 19-es vonalakra, amelyek ugyanazon az útvonalon haladnak tovább.
    • 19-esvonal - mindig a teljes útvonalon közlekedik Hagsätra állomástól Hässelby végállomásig.
    • A közös szakaszon az ebből adódó intervallum 5 perc, a város déli részén lévő három ág mindegyikén pedig 10 és 15 perc között változik a gyakoriság.

Mivel a stockholmi metrót jelentősen kiegészítik a vonatok és villamosok, az alábbiakban csatoljuk a stockholmi vasúti közlekedés teljes térképét.

Metrójegyek

A metróra ugyanazok a viteldíjak vonatkoznak, mint a villamosokra, buszokra, vonatokra és kompokra.

Egy jeggyel az összes közlekedési eszköz között tetszőleges számú átszállást lehet végrehajtani.

Jegy típusa Érvényesség Ár (felnőttek) Ár (65 év felettiek és 20 év alattiak)
Egyszeri utazás 75 perc 42 sek 26 sek
Egy nap 24 óra 175 sek 110 sek
3 nap 72 óra 350 sek 220 sek
7 nap Az első nap 0:00 órától a második nap 4:30 óráig
a 7 napos időszak után
455 sek 290 sek

Az aktuális árakért kérjük, látogasson el a hivatalos weboldalra: sl.se/fares--tickets.

Hogyan lehet jegyet vásárolni?

Jegyet háromféleképpen vásárolhat.

Az SL mobilalkalmazás

A legolcsóbb és legegyszerűbb módja az SL mobilalkalmazás telepítése. Nincs szükség bonyolult regisztrációra.

Miután megvásárolta a jegyét, egy kattintással aktiválja azt, és tartsa kéznél a telefonját utazás közben. A jegy egy QR-kód formájában jelenik meg, amelyet a metróba való belépéskor be kell szkennelnie a fordítókapunál.

A QR-kódot mindig csak a felszálláskor kell beolvasni.

Smart Card

Fizikai jegyet is használhat kártya formájában. Erre a kártyára különböző jegyeket tölthet fel. Egyszerre azonban csak egy jegy lehet a kártyán.

A mobilalkalmazás használatakor a telefonjához hasonlóan a kártyát is mindig a metróba való belépéskor kell elhelyeznie a fordítókapunál.

A kártya hátránya, hogy a kártyakibocsátásért 20 szek plusz díjat kell fizetni.

Az SL Smart Card csak az egyes metróállomásokon található jegypénztárakban vagy a Pressbyrån újságárusoknál vásárolható meg. Jegykiadó automaták sehol sem állnak rendelkezésre.

Fizetés saját érintésmentes kártyával

Stockholmban az SL Smart Cardhoz hasonlóan saját kártyával is lehet fizetni a viteldíjakat. A kártyát mindig a megállóba való belépéskor kell a forgóajtókapuhoz csatlakoztatni.

Saját kártyával azonban csak egyszeri menetdíjat fizethetsz 75 percig 42 sekért.

Stockholmban sajnos az egész napos korlátozások nem működnek ezzel a fizetési formával, mint sok más városban. Ha sokat utazik, akkor naponta jóval többet fizethet, mint a 175 sek, ami a mobilalkalmazással vagy Smart Carddal vásárolt napijegy ára.

Menetrendek - éjjel-nappal jár a metró?

A metró minden nap ugyanolyan sűrűséggel közlekedik, minden vonal 10-15 percenként, napszaktól függően.

A központi területen azonban mindig több vonal közlekedik együtt, így a végső intervallum 5 percre csökken.

A metró csak péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradóan közlekedik folyamatosan egész éjszaka.

A többi napon az első szerelvények körülbelül 4:50 és 5:00 között indulnak a végállomásokról, az utolsó szerelvények pedig általában 0:30 és 0:45 körül indulnak, így 1:00 és 1:15 körül az utolsó szerelvények a városközpontból a város pereme felé indulnak.

A részletes menetrendek ezen a linken tekinthetők meg: sl.linjetidtabeller.se.

Hogyan vannak felszerelve az állomások?

Egyes metróállomásokon ital- és édességautomatákat, az esetek túlnyomó többségében pedig Pressbyrån újságárusokat, 7-Eleven minipiacokat vagy kisebb kávézókat és pékségeket talál.

Ezek az üzletek mindig az előterekben találhatók, még mielőtt belépne a peronra.

A nyilvános WC-k az állomásokon nem szokványosak (kivéve a T-Centralen fő átszállóállomáson).

A metróállomások bejáratait kék T betűvel jelölik, amely a metró svéd nevéből - Tunnelbana - származik.

A stockholmi metró művészete

A stockholmi metró egyes állomásainak kialakítása egyedülálló, ami a világ minden tájáról érkező turisták figyelmét is magára vonzza.

A különböző állomásokat különböző motívumok díszítik, amelyek a svéd vagy Stockholm történelmére és kultúrájára utalnak.

A színes, egyedi architektúrájú állomások önmagukban is részben műalkotások, részben pedig emlékeztetnek azokra a zord természeti körülményekre, amelyek között a metró épült: az állomásoknak gyakran csak durván megmunkált falai vannak, így az utasok a sziklás sziklákra láthatnak.

Stockholmba tartó járatok árainak összehasonlítása

A 8 legjobb metróállomás Stockholmban

Hol találja a legszebb és legérdekesebb állomásokat? Nézze meg az egyes állomások egyedi térképét, fotóit és leírását.

T-Centralen (kék vonal)

A legkönnyebben megközelíthető érdekes állomás a T-Centralen. Míg a T-Centralen állomáshelyei a piros és a zöld vonalon hagyományos használati tárgyak, addig a kék vonalon található állomás egy műalkotás.

Az állomás a világoskék és a fehér megnyugtató árnyalataiban pompázik, a motívumok pedig kúszónövényeket ábrázolnak. A felső előcsarnokban a falakon a metróépítésen dolgozó munkások sziluettjei láthatók.

Az állomás padlóját úgy tervezték, hogy közelről nézve 3D-s kockáknak tűnjön barna, fehér, fekete és zöld színben.

Stockholm egyik legforgalmasabb állomásának megjelenését szándékosan békés színekkel alkották meg, hogy ellentétben álljon a mindennapi élet végtelen nyüzsgésével.

Solna központ

Vitathatatlanul a leghíresebb állomás, a merész piros és zöld színösszeállítás a svéd vidék aspektusait ábrázolja. Solna centrum szintén a kék vonalon található.

A zöld szín a végtelen erdőket, míg a piros szín a horizonton lenyugvó napot jelképezi. Ehhez jönnek a tipikus vidéki jeleneteket ábrázoló festmények, például áfonyaszedés vagy földmunkák.

A festményeknek azonban társadalmi-politikai kontextusa is van, és a vidéki Svédország sürgető problémáit ábrázolják az 1970-es években, amikor az állomás létrejött. Feltűnnek a drasztikus erdőirtás vagy a vidék elnéptelenedésének ábrázolásai.

Az állomás egyik ikonikus szimbóluma az üvegvitrinben álló jávorszarvas szobor.

Kungsträdgården

A Kék vonal utolsó állomása közvetlenül a központban az egyik legkülönlegesebb, meglehetősen vad dizájnjával.

A falak egy része teljesen megmunkálatlan állapotban maradt, megmutatva az eredeti sziklát, amelybe a stockholmi metrót ásták.

Az állomás nagy részét azonban vad színkombinációk és szobrok másolatai díszítik. A színezés és a szobrok az eredeti barokk kert, a Kungsträdgården színeire emlékeztetnek, amely a jelenlegi állomás feletti területen volt.

A metró építése során számos régészeti elemet találtak, amelyekre a szobrok utalnak.

Rådhuset

Rådhuset állomás szintén a kék vonalon található. Az állomás első pillantásra letisztult, egyszerű kialakítású, és a rózsaszín nagyon lágy árnyalatába burkolt.

Ha azonban alaposan megnézzük az állomás falait, számos olyan részletet találunk, amelyek a közvetlenül az állomás fölött található terület történelmi emlékeire emlékeztetnek.

A peronok középső részén lévő mennyezeten például két kézműves cipőjét ábrázoló szobrot vagy számos kosarat találsz a Hantverkargatanról, amely a múltban kézművesek központja volt, és közvetlenül az állomás felett fekszik.

A mozgólépcsők kijáratánál a mennyezetet egy gyárkémény talapzata támasztja alá, amelyek a 19. és 20. században nagyon is jelen voltak ezen a területen.

Stadion

Minden nyáron az Östramalms IP stadion, amelynek közelében a Vörös vonal "Stadion" állomása található, a Stockholm Pride fesztivál helyszíne.

A világoskék állomás mennyezetét ezért szivárvány díszíti, amely az LMBT közösség jellegzetes emblémája.

Tekniska Högskolan

A híres KTH Egyetem közelében található állomás a vörös vonalon a tudományos felfedezések előtt tiszteleg.

Az állomás legszembetűnőbb jellegzetessége az öt függő poliéder, amelyek Platón ötféle anyagi testét jelképezik: a tüzet, a vizet, a levegőt, a földet és az étert.

Tensta

Szinte a kék vonal egyik ágának (10-es számú útvonal) végéhez érve látogasson el a Tensta állomásra, amelyet pitypangleveleket és állatokat ábrázoló festmények díszítenek, kis állatszobrokkal kombinálva.

A művészek szándékosan a világ minden tájáról származó állatfajokat ábrázoltak az állomás falain, mivel az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején a metró építése során a Tensta lakótelepre különböző országokból bevándorlók költöztek.

Mörby Centrum

A piros vonal egyik északi ágának (14-es számú) végállomása színvilágával és szivárványos kerámiadíszeivel inkább hasonlít egy édességboltra, mint metrómegállóra.

A színezés visszafogott, és főként a rózsaszín és a fehér világos árnyalatai dominálnak. Ha azonban jobban megnézzük, a falak és a mennyezetek színe kissé változik attól függően, hogy honnan nézzük őket. Az egyik oldalról szürkének tűnnek egy leheletnyi rózsaszínnel, míg a másik oldalról fehérnek, szürkészöld elemekkel.

Ez az illúzió a vonattal való utazás közben változó tájat hivatott szimbolizálni (a Vörös vonal déli része a fejünk felett halad).

Az érdekes állomások térképe

Ahhoz, hogy jobb képet kapjon arról, hol találhatók Stockholm legérdekesebb állomásai, elkészítettük a stockholmi metró módosított térképét.

Ez a cikk tartalmazhat partneri linkeket, amelyekből szerkesztőségünk jutalékot kaphat, ha rákattint a linkre. Lásd a Hirdetési irányelvek oldalunkat.

Van még kérdés?

Ha bármilyen kérdése vagy észrevétele van a cikkel kapcsolatban...

0 megjegyzések

Bejelentkezés a Cestee-be

... az utazási közösség világszerte

Nincs még utazási számlája? Regisztráljon