Stockholm metrója hatékony, gyors és egyértelmű közlekedést biztosít a városközpontban és a külvárosokban.
A központon kívüli hosszabb útvonalakon a metrót a Pendeltåg és a helyi vonatok egészítik ki, amelyeket a Közlekedés fejezetben ismertetünk részletesebben.
Válasszon szállodát Stockholm központjában
A stockholmi metrót az SL közlekedési vállalat üzemelteti, amely az összes vonatért, villamosbuszért és néhány kompjáratért (80-89-es vonalak) is felelős. Hivatalos információk, menetrendek és járatkeresés az sl.se weboldalon található.
Metró térkép és vonalak
Stockholm metróhálózatának összesen 105 km hosszú vonalhálózata van, és 3 vonal, amelyek a széleken ágaznak el, így összesen 7 különböző számozású útvonalat alkotnak.
A hivatalos metrótérkép a következő címen található: sl.se/reseplaneringspartrafikkartor.
A metróvonalak szín és útvonalszám szerint vannak felosztva.
Minden metróvonal a T-Centralen állomáson keresztezi egymást, amely közvetlenül a központban, a fő vasút- és buszpályaudvar mellett található.
- Kék - a vonal a központtól (Kungsträdgården és T-Centralen) északkelet felé halad, ahol a Västra skogen állomáson két ágra ágazik.
- 10-esvonal - a központból a Sundbyberg negyeden keresztül a Hjulsta végállomásig fut.
- 11-esvonal - a központból Solnán keresztül Akalla felé halad.
- Mindkét vonalon 10 perc a járatok járásközönsége, és a központi részen, amikor a két vonal együtt közlekedik, a járatok járásközönsége ezért 5 perc.
- Piros - a vonal észak-déli irányban halad a központon keresztül, és két végén két ágra oszlik. A két vonal az Östermalmstorg - Liljeholmen szakaszon együtt közlekedik a központon keresztül.
- 13-asvonal - a Ropsten állomástól a Gärdet (távolsági kompkikötő), a központ és Södermalm délnyugati részén keresztül a Norsborg állomásig közlekedik.
- 14-esvonal - a Mörby Centrum állomástól a központon és Södermalmon keresztül a Fruängen állomásig közlekedik.
- Mindkét vonal 10 percenként közlekedik, és a központi részen, amikor a két vonal együtt közlekedik, a gyakoriság ezért 5 perc.
- Zöld - az útvonal Stockholm nyugati és déli külvárosait köti össze. A város déli részén található Gullmarsplan állomáson három különböző ágra oszlik.
- 17-esvonal - a Skarpnäck állomástól a központon keresztül a Hässelby végállomásig közlekedik. Egyes vonatok Gamla Stan állomáson végződnek, ahol átszállhat a 18-as és 19-es vonalakra, amelyek ugyanazon az útvonalon haladnak tovább.
- 18-asvonal - a Farsta állomásról a központon keresztül a Hässelby végállomásig közlekedik. Egyes vonatok Gamla Stan állomáson végződnek, ahol átszállhat a 17-es és 19-es vonalakra, amelyek ugyanazon az útvonalon haladnak tovább.
- 19-esvonal - mindig a teljes útvonalon közlekedik Hagsätra állomástól Hässelby végállomásig.
- A közös szakaszon az ebből adódó intervallum 5 perc, a város déli részén lévő három ág mindegyikén pedig 10 és 15 perc között változik a gyakoriság.
Mivel a stockholmi metrót jelentősen kiegészítik a vonatok és villamosok, az alábbiakban csatoljuk a stockholmi vasúti közlekedés teljes térképét.
Metrójegyek
A metróra ugyanazok a viteldíjak vonatkoznak, mint a villamosokra, buszokra, vonatokra és kompokra.
Egy jeggyel az összes közlekedési eszköz között tetszőleges számú átszállást lehet végrehajtani.
Jegy típusa | Érvényesség | Ár (felnőttek) | Ár (65 év felettiek és 20 év alattiak) |
---|---|---|---|
Egyszeri utazás | 75 perc | 42 sek | 26 sek |
Egy nap | 24 óra | 175 sek | 110 sek |
3 nap | 72 óra | 350 sek | 220 sek |
7 nap | Az első nap 0:00 órától a második nap 4:30 óráig a 7 napos időszak után |
455 sek | 290 sek |
Az aktuális árakért kérjük, látogasson el a hivatalos weboldalra: sl.se/fares--tickets.
Hogyan lehet jegyet vásárolni?
Jegyet háromféleképpen vásárolhat.
Az SL mobilalkalmazás
A legolcsóbb és legegyszerűbb módja az SL mobilalkalmazás telepítése. Nincs szükség bonyolult regisztrációra.
Miután megvásárolta a jegyét, egy kattintással aktiválja azt, és tartsa kéznél a telefonját utazás közben. A jegy egy QR-kód formájában jelenik meg, amelyet a metróba való belépéskor be kell szkennelnie a fordítókapunál.
A QR-kódot mindig csak a felszálláskor kell beolvasni.
Smart Card
Fizikai jegyet is használhat kártya formájában. Erre a kártyára különböző jegyeket tölthet fel. Egyszerre azonban csak egy jegy lehet a kártyán.
A mobilalkalmazás használatakor a telefonjához hasonlóan a kártyát is mindig a metróba való belépéskor kell elhelyeznie a fordítókapunál.
A kártya hátránya, hogy a kártyakibocsátásért 20 szek plusz díjat kell fizetni.
Az SL Smart Card csak az egyes metróállomásokon található jegypénztárakban vagy a Pressbyrån újságárusoknál vásárolható meg. Jegykiadó automaták sehol sem állnak rendelkezésre.
Fizetés saját érintésmentes kártyával
Stockholmban az SL Smart Cardhoz hasonlóan saját kártyával is lehet fizetni a viteldíjakat. A kártyát mindig a megállóba való belépéskor kell a forgóajtókapuhoz csatlakoztatni.
Saját kártyával azonban csak egyszeri menetdíjat fizethetsz 75 percig 42 sekért.
Stockholmban sajnos az egész napos korlátozások nem működnek ezzel a fizetési formával, mint sok más városban. Ha sokat utazik, akkor naponta jóval többet fizethet, mint a 175 sek, ami a mobilalkalmazással vagy Smart Carddal vásárolt napijegy ára.
Menetrendek - éjjel-nappal jár a metró?
A metró minden nap ugyanolyan sűrűséggel közlekedik, minden vonal 10-15 percenként, napszaktól függően.
A központi területen azonban mindig több vonal közlekedik együtt, így a végső intervallum 5 percre csökken.
A metró csak péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradóan közlekedik folyamatosan egész éjszaka.
A többi napon az első szerelvények körülbelül 4:50 és 5:00 között indulnak a végállomásokról, az utolsó szerelvények pedig általában 0:30 és 0:45 körül indulnak, így 1:00 és 1:15 körül az utolsó szerelvények a városközpontból a város pereme felé indulnak.
A részletes menetrendek ezen a linken tekinthetők meg: sl.linjetidtabeller.se.
Hogyan vannak felszerelve az állomások?
Egyes metróállomásokon ital- és édességautomatákat, az esetek túlnyomó többségében pedig Pressbyrån újságárusokat, 7-Eleven minipiacokat vagy kisebb kávézókat és pékségeket talál.
Ezek az üzletek mindig az előterekben találhatók, még mielőtt belépne a peronra.
A nyilvános WC-k az állomásokon nem szokványosak (kivéve a T-Centralen fő átszállóállomáson).
A metróállomások bejáratait kék T betűvel jelölik, amely a metró svéd nevéből - Tunnelbana - származik.
A stockholmi metró művészete
A stockholmi metró egyes állomásainak kialakítása egyedülálló, ami a világ minden tájáról érkező turisták figyelmét is magára vonzza.
A különböző állomásokat különböző motívumok díszítik, amelyek a svéd vagy Stockholm történelmére és kultúrájára utalnak.
A színes, egyedi architektúrájú állomások önmagukban is részben műalkotások, részben pedig emlékeztetnek azokra a zord természeti körülményekre, amelyek között a metró épült: az állomásoknak gyakran csak durván megmunkált falai vannak, így az utasok a sziklás sziklákra láthatnak.
Stockholmba tartó járatok árainak összehasonlítása
A 8 legjobb metróállomás Stockholmban
Hol találja a legszebb és legérdekesebb állomásokat? Nézze meg az egyes állomások egyedi térképét, fotóit és leírását.
T-Centralen (kék vonal)
A legkönnyebben megközelíthető érdekes állomás a T-Centralen. Míg a T-Centralen állomáshelyei a piros és a zöld vonalon hagyományos használati tárgyak, addig a kék vonalon található állomás egy műalkotás.
Az állomás a világoskék és a fehér megnyugtató árnyalataiban pompázik, a motívumok pedig kúszónövényeket ábrázolnak. A felső előcsarnokban a falakon a metróépítésen dolgozó munkások sziluettjei láthatók.
Az állomás padlóját úgy tervezték, hogy közelről nézve 3D-s kockáknak tűnjön barna, fehér, fekete és zöld színben.
Stockholm egyik legforgalmasabb állomásának megjelenését szándékosan békés színekkel alkották meg, hogy ellentétben álljon a mindennapi élet végtelen nyüzsgésével.
Solna központ
Vitathatatlanul a leghíresebb állomás, a merész piros és zöld színösszeállítás a svéd vidék aspektusait ábrázolja. Solna centrum szintén a kék vonalon található.
A zöld szín a végtelen erdőket, míg a piros szín a horizonton lenyugvó napot jelképezi. Ehhez jönnek a tipikus vidéki jeleneteket ábrázoló festmények, például áfonyaszedés vagy földmunkák.
A festményeknek azonban társadalmi-politikai kontextusa is van, és a vidéki Svédország sürgető problémáit ábrázolják az 1970-es években, amikor az állomás létrejött. Feltűnnek a drasztikus erdőirtás vagy a vidék elnéptelenedésének ábrázolásai.
Az állomás egyik ikonikus szimbóluma az üvegvitrinben álló jávorszarvas szobor.
Kungsträdgården
A Kék vonal utolsó állomása közvetlenül a központban az egyik legkülönlegesebb, meglehetősen vad dizájnjával.
A falak egy része teljesen megmunkálatlan állapotban maradt, megmutatva az eredeti sziklát, amelybe a stockholmi metrót ásták.
Az állomás nagy részét azonban vad színkombinációk és szobrok másolatai díszítik. A színezés és a szobrok az eredeti barokk kert, a Kungsträdgården színeire emlékeztetnek, amely a jelenlegi állomás feletti területen volt.
A metró építése során számos régészeti elemet találtak, amelyekre a szobrok utalnak.
Rådhuset
Rådhuset állomás szintén a kék vonalon található. Az állomás első pillantásra letisztult, egyszerű kialakítású, és a rózsaszín nagyon lágy árnyalatába burkolt.
Ha azonban alaposan megnézzük az állomás falait, számos olyan részletet találunk, amelyek a közvetlenül az állomás fölött található terület történelmi emlékeire emlékeztetnek.
A peronok középső részén lévő mennyezeten például két kézműves cipőjét ábrázoló szobrot vagy számos kosarat találsz a Hantverkargatanról, amely a múltban kézművesek központja volt, és közvetlenül az állomás felett fekszik.
A mozgólépcsők kijáratánál a mennyezetet egy gyárkémény talapzata támasztja alá, amelyek a 19. és 20. században nagyon is jelen voltak ezen a területen.
Stadion
Minden nyáron az Östramalms IP stadion, amelynek közelében a Vörös vonal "Stadion" állomása található, a Stockholm Pride fesztivál helyszíne.
A világoskék állomás mennyezetét ezért szivárvány díszíti, amely az LMBT közösség jellegzetes emblémája.
Tekniska Högskolan
A híres KTH Egyetem közelében található állomás a vörös vonalon a tudományos felfedezések előtt tiszteleg.
Az állomás legszembetűnőbb jellegzetessége az öt függő poliéder, amelyek Platón ötféle anyagi testét jelképezik: a tüzet, a vizet, a levegőt, a földet és az étert.
Tensta
Szinte a kék vonal egyik ágának (10-es számú útvonal) végéhez érve látogasson el a Tensta állomásra, amelyet pitypangleveleket és állatokat ábrázoló festmények díszítenek, kis állatszobrokkal kombinálva.
A művészek szándékosan a világ minden tájáról származó állatfajokat ábrázoltak az állomás falain, mivel az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején a metró építése során a Tensta lakótelepre különböző országokból bevándorlók költöztek.
Mörby Centrum
A piros vonal egyik északi ágának (14-es számú) végállomása színvilágával és szivárványos kerámiadíszeivel inkább hasonlít egy édességboltra, mint metrómegállóra.
A színezés visszafogott, és főként a rózsaszín és a fehér világos árnyalatai dominálnak. Ha azonban jobban megnézzük, a falak és a mennyezetek színe kissé változik attól függően, hogy honnan nézzük őket. Az egyik oldalról szürkének tűnnek egy leheletnyi rózsaszínnel, míg a másik oldalról fehérnek, szürkészöld elemekkel.
Ez az illúzió a vonattal való utazás közben változó tájat hivatott szimbolizálni (a Vörös vonal déli része a fejünk felett halad).
Az érdekes állomások térképe
Ahhoz, hogy jobb képet kapjon arról, hol találhatók Stockholm legérdekesebb állomásai, elkészítettük a stockholmi metró módosított térképét.