A legjobb és leggyakrabban használt közlekedési eszköz a párizsi metró.
A vasúti közlekedésnek 2 típusa van: a klasszikus metró, valamint az RER és a Transilien vonatok, amelyeket elsősorban a városon kívüli közlekedésre vagy a belvárost átszelő gyors összeköttetésekre használnak.
Foglaljon szállodát egy metróállomás közelében
Metró- és RER-jegyek
Párizsban számos jegy áll rendelkezésre, amelyeket a Közlekedés fejezetben részletesen ismertetünk.
A város zónákra van osztva, amelyek meghatározzák a napi és többnapos jegyeket.
- Egész napos - mindig csak az adott naptári napon érvényes, és nem 24 órán át érvényesek
- Navigo, 1-5. zónák 12 euróért (nem érvényes a párizsi repülőterek egyikére sem).
- Paris Visite Pass, 1-5 zóna 29,90 eur-ért (érvényes a repülőtéri utazásra, de egyik esetben sem nagyon éri meg. Viszont kis kedvezményeket biztosít egyes látnivalókra való belépéskor)
- Heti bérlet - csak a naptári héten hétfőtől vasárnapig érvényes, ez a legkedvezőbb bérlet hosszabb tartózkodás esetén, ha hétfőn, kedden vagy szerdán érkezik Párizsba.
- Navigo, 1-5. zóna 31,60 euróért.
- Többnapos - mindig csak a naptári napokon érvényes, nem pedig 48, 72 órán át.
- Paris Visite Pass 2 napra, 1-5 zóna 44,45 euróért.
- Paris Visite Pass 3 napra, 1-5 zóna 62,30 euróért.
- Párizs Visite bérlet 5 napra, 1-5 zóna 76,25 euróért.
A Párizs Visite Pass-szal a Navigóval ellentétben kis kedvezményeket kap néhány látnivalóhoz és nevezetességhez, ezek listáját lásd: transilien.com.
Ha nem utazik naponta 4-6 alkalomnál többet, akkor inkább érdemes egyéni bérleteket használni az ún. Metro-Train-RER Ticket.
- 2,50 eur 1 jegyért
Ez a jegy az Île-de-France régió teljes metró-, Transilien- és RER-vonathálózatára érvényes, azaz az 1-5. zónákra.
A jegy legfeljebb 120 percig érvényes, és a metró-, vonat- és RER-vonalak között át lehet szállni, amíg nem hagyja el a fizetős területet. Nem lehetséges tehát például leszállni a vonatról, meglátogatni egy műemléket, és ha még van az eredeti 120 perces limitből, újra felszállni.
Hol lehet jegyet vásárolni?
Minden metró- és RER-állomáson vannak kártyás és készpénzes fizetést lehetővé tevő automaták, valamint jegypénztár.
Minden jegyet mobilalkalmazásokon is meg lehet vásárolni:
- Egységes jegyek a Bonjour RATP vagy az Île-de-France Mobilités alkalmazáson.
- Navigo az Île-de-France Mobilités alkalmazáson.
- Paris Visite Pass a Bonjour RATP alkalmazáson.
A jegy használata
A jegyre a metróba való belépés előtt van szüksége, ahol az automata fordulókapuk találhatók.
- Papírjegyek - helyezze be a forgóajtókorlátba, várja meg, amíg a jegy kijön a második nyílásból, és már mehet is át a forgóajtókorláton.
- Műanyag Navigo-kártyák - a forgóajtókorláton lévő lila színű olvasóhoz kell csatlakoztatni.
- Mobilalkalmazás - nem kell megnyitni az alkalmazást, a jegyek NFC-vel működnek, így az egész telefonját a lila olvasóhoz csatlakoztathatja.
A metrón a jegyek csak az állomásra való belépéshez kellenek, az állomásról való kilépés pedig csak a kapukon keresztül történik, amelyek jegy nélkül is maguktól nyílnak. Kivételt képeznek a 4-es zónában található állomások, ahol kilépéskor meg kell jelölni a jegyet.
A metró-metró átszállásakor nincsenek fordulókapuk.
Az RER- és Transilien-vonatokon mindig jegyet kell használni, legyen az papír vagy mobiljegy, amikor kiszállunk vagy átszállunk.
Párizsi metró
A klasszikus metrót az állomás bejárata felett az M betűvel vagy a "Métro" szóval jelölik. Csak ne ijedj meg, hogy időnként néhány metróvonal a felszín felett és kívül fut, de ezek a központ peremén vannak.
Térkép és metróvonalak Párizs
A metrónak összesen 16 vonala van. Rengeteg átszállási állomást találsz, ahol több mint 2 vonal csatlakozik egymáshoz. Ezekre jellemző a hosszabb átszállások, ahol egy kicsit gyalogolni kell.
Nem kell azonban aggódnod amiatt, hogy nem ismered ki magad. A vonalakat szín és szám szerint is megkülönböztetik, ezért jó, ha mindig van nálad egy metró térkép.
Fontos, hogy a megfelelő peront válassza ki az állomáson. A vonalakat célállomás és szám szerint különböztetik meg. Az egyik másodlagos ok, amiért szintén érdemes kipróbálni a metrózást, az a néhány egyedi állomás és bejárat, amelyek művészileg és építészetileg is kiemelkednek.
A metró hátrányai a gyakori zsúfoltság és a meglepően lassú utazás. A metróvonalak régiek, és gyakran kanyarognak éles kanyarokban, ami csökkenti az utazás sebességét.
Érdekesség, hogy a párizsi metró egyes vonalai gumikerekeken közlekednek.
Letölthető metrótérképek a ratp.fr/en/plans oldalon találhatók.
A metróvonalak szín és szám szerint vannak felosztva.
- 1 - La Défense, Fondation Louis Vuitton, Diadalív, Champs-Elysées, Petit és Grand Palais, Pont Alexandre III, Concorde, Tuileriák kertje, Louvre, Chatelet, Le Marais, Bastille, Nation, Chateau Vincennes.
- 2 - a Montmartre-ra vezető fővonal. A következő helyekre is eljut: Arc de Triomphe, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Pere-Lachaise temető, Nation.
- 3 - nyugat-kelet République, Opera, Pere-Lachaise temető, Gare Saint-Lazare.
- 3bis - a legrövidebb, turisztikai szempontból nem érdekes vonal a Porte de Lilas és a Gambetta állomásokat köti össze a város keleti részén.
- 4 - az észak-déli gerincvonalon a következő helyekre lehet eljutni: Montmartre, Gare du Nord, Gare de l'Est, Les Halles, Cité, Latin negyed, Gare Montparnasse.
- 5 - a következő helyeket köti össze: Place d'Italie, Gare d'Austerlitz, Bastille, République, Gare de l'Est, Gare du Nord, Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin.
- 6 - Diadalív, Trocadéro, Eiffel-torony, Montparnasse pályaudvar, Place d'Italie, Gare de Bercy, Nation
- 7 - egy kanyargós vonal, amely a déli végén két részre ágazik, és például a Bassin de la Villette, Canal Saint-Martin, Gare de l'Est, Opera, Louvre, Palais Royal, Chatelet, Le Marais, Rue Mouffetard, Place d'Italie-n keresztül halad.
- 7bis - a második legrövidebb vonal a 7-es vonalról a Louis Blanc állomáson válik le, és a Saint-Gervais negyedbe vezet.
- 8 - a párizsi metró leghosszabb vonalán lehet eljutni ezekre a helyekre: Champ de Mars, Invalidusok, Concorde, Madeleine, Opera, République, Bastille, Állatkert.
- 9 - a Nation, République, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Trocadéro és Pont de Sevres közötti hosszú vonal.
- 10 - Gare d'Austerlitz, Latin negyed, Champ de Mars, Boulogne.
- 11 - nem a központon keresztül halad, hanem a Chatelet pályaudvarról indul, és a Pompidou, a République és a Belleville pályaudvaron keresztül az északkeleti elővárosokba vezet.
- 12 - egy jelentős észak-déli útvonal köti össze ezeket a helyeket: Porte de la Chapelle, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Madeleine, Concorde, Musée d'Orsay, Gare Montparnasse.
- 13 - a vonal északon két részre ágazik, és a következő helyszíneket lehet elérni: Saint-Denis bazilika, Montmartre, Gare Saint-Lazare, Champs-Elysées, Petit és Grand Palais, Invalidusok, Gare Montparnasse.
- 14 - a leghosszabb állomásközzel rendelkező útvonal, amely az Orly repülőteret, a Gare de Bercy-t, a Gare de Lyon-t, a Chatelet-t, a Palais Royal-t, a Louvre-t, a Madeleine-t, a Gare Saint-Lazare-t köti össze.
A párizsi metró a nap 24 órájában jár?
Egyik metróvonal sem közlekedik megállás nélkül.
A párizsi metró minden nap ugyanolyan gyakorisággal közlekedik.
- Az első vonatok a végállomásokról - reggel 5:30 körül.
- Utolsó vonatok a terminiből - kb. 1:35-kor.
A vonatok közötti gyakoriság hétköznapokon 3 és 6 perc között, hétvégén pedig 4 és 10 perc között változik.
Részletes menetrendek és járatkeresés a következő weboldalon található: ratp.fr/en/horaires-metro.
Az állomás létesítményei
A párizsi metró a világ egyik legrégebbi metrója, ezért az állomások meglehetősen szűkösek és történelmi hangulatúak. Az átszállóállomásokon gyakoriak a nagyon hosszú folyosók.
Minden metróállomáson van jegypénztár és jegykiadó automaták.
A peronokon általában ital- és édességautomaták is vannak.
A metróállomásokon nem találsz WC-t.
Ha a metróvonal teljesen automatizált (például az 1-es vagy a 14-es vonal), akkor a peron és a szerelvény között mindig vannak falak automata ajtókkal.
Metrószerelvények
A modern, teljesen automatizált vonalakon gyönyörű és tágas metrószerelvények közlekednek, míg a legrégebbi vonalakon nagyon elavult és nagyon szűkös szerelvények közlekednek.
A metró azonban tiszta és általában biztonságos.
A régi metró egyes típusain az ajtókat vagy egy gomb megnyomásával, vagy egy ezüst kilincs elforgatásával kell kinyitni.
RER és Transilien vonatok
A második városi vasúti rendszer az RER vonatok, amelyek a Párizs környéki városokat kötik össze a központtal, de magának Párizsnak a bejárásához is hasznosak.
A megállók távolsága is nagyobb, így a központban való közlekedés gyorsabb lehet, mint a hagyományos metróé.
Általánosságban elmondható, hogy az RER-nek nevezett vonalak Párizson kívülről indulnak, áthaladnak a városközponton, és a városon kívül a másik oldalra közlekednek tovább.
Az RER-nek összesen 5 vonala van (A, B, C, D és E betűkkel jelölve és színnel megkülönböztetve), amelyek a város távolabbi részeibe és a repülőtérre visznek. Ha a Chateau de Versailles-i kastély meglátogatását tervezi, a C vonal lesz a megfelelő közlekedési eszköz.
- RER menetrendek: ratp.fr/en/horaires-rer
A Transilien vonatok tehát olyan vonatok, amelyek valamelyik nagyobb párizsi pályaudvarról indulnak, és egyszerre csak egy irányban közlekednek a városból kifelé. Turistaként ezeket az útvonalakat elsősorban Versailles-ba való eljutáshoz használod (L és N vonalak).
A Transilieneket ekkor H, J, K, L, N, P, R és U betűkkel jelölik, és általában külön peronokkal rendelkeznek az állomásokon.
- A Transilien menetrendjei: ratp.fr/en/horaires-sncf
A RER és a Transilien vonatok térképe
A Párizsban és környékén közlekedő teljes vasúti terveket (metró, RER, Transilien és villamosok) a következő weboldalon találja: ratp.fr/plan-transilien.