Párizs - metró

Párizs

A legjobb és leggyakrabban használt közlekedési eszköz a párizsi metró.

A vasúti közlekedésnek 2 típusa van: a klasszikus metró, valamint az RER és a Transilien vonatok, amelyeket elsősorban a városon kívüli közlekedésre vagy a központon belüli gyors összeköttetésekre használnak.

Foglaljon szállodát egy metróállomás közelében

Metró- és RER-jegyek

Párizsban számos jegy áll rendelkezésre, amelyeket részletesen a Közlekedés fejezetben ismertetünk.

A város zónákra van osztva, amelyek meghatározzák a napi és többnapos jegyeket.

  • Egész napos - mindig csak az adott naptári napon érvényes, és nem 24 órán át érvényesek
    • Navigo Easy, 1-2. zónák 8,65 eur-ért
    • Navigo Easy, 1-3. zóna 11,60 eur-ért
    • Navigo Easy, 1-4. zóna 14,35 eur-ért
    • Navigo Easy, 1-5. zóna 20,60 euróért.
    • Paris Visite Pass, 1-3. zóna 13,95 euróért
    • Paris Visite Pass, 1-5. zóna 29,25 eur-ért
  • Heti bérlet - Csak a naptári héten hétfőtől vasárnapig érvényes, ez a legkedvezőbb ár-érték arányú bérlet hosszabb tartózkodás esetén, ha hétfőn, kedden vagy szerdán érkezik Párizsba.
    • Navigo découverté, 1-4. zóna 30,75 eur-ért
  • Többnapos - mindig csak a naptári napokon érvényes, nem pedig 48, 72 órán át.
    • Paris Visite Pass 2 napra, 1-3 zóna 22,65 euróért.
    • Paris Visite Pass 2 napra, 1-5. zóna 44,45 eur-ért
    • Paris Visite Pass 3 napra, 1-3. zóna 30,90 eur-ért
    • Paris Visite Pass 3 napra, 1-5. zóna 62,30 eur-ért
    • Párizs Visite Pass 5 napra, 1-3. zóna 44,45 eur-ért
    • Paris Visite Pass 5 napra, 1-5. zóna 76,25 euróért

A Paris Visite Pass-szal a Navigo découverté-vel ellentétben kis kedvezményeket kap néhány látnivalóhoz és nevezetességhez, ezek listáját lásd: transilien.com.

Ha nem fogsz naponta 4-6 alkalomnál többet utazni, akkor inkább az egyéni bérleteket érdemes az ún. ticket t+.

  • 2,15 eur 1 jegy

A t+ jegy a teljes metróhálózatra érvényes, de az RER vonatokon csak az 1. zónában érvényes.

Minden egyes t+ jegy 90 percig érvényes, és mindaddig átszállhatunk a metró- és RER-vonalak között, amíg nem hagyjuk el a fizetős területet. Tehát nem lehetséges például leszállni, meglátogatni egy nevezetességet, és ha az eredeti 90 percből még maradt limit, újra utazni.

Hol lehet jegyet venni?

Minden metró- és RER-állomáson vannak kártyás és készpénzes fizetést lehetővé tevő automaták, valamint jegypénztár.

Minden jegyet mobilalkalmazásokon is meg lehet vásárolni:

A jegy használata

A jegyre a metróba való belépés előtt van szüksége, ahol az automata forgóajtók találhatók.

  • Papírjegyek - helyezze be a forgóajtókorlátba, várja meg, amíg a jegy kijön a második nyílásból, és már mehet is át a forgóajtókorláton.
  • Műanyag Navigo-kártyák - a forgóajtókorláton lévő lila olvasóhoz kell csatlakoztatni őket
  • Mobilalkalmazás - nem kell megnyitni az alkalmazást, a jegyek NFC-vel működnek, így az egész telefonját a lila olvasóhoz csatlakoztathatja.

A metrón a jegyek csak az állomásra való belépéshez kellenek, az állomásról való kilépés pedig csak a kapukon keresztül történik, amelyek jegy nélkül is maguktól nyílnak. Kivételt képeznek a 4-es zónában található állomások, ahol kilépéskor meg kell jelölni a jegyet.

A metró-metró átszállásakor nincsenek fordulókapuk.

Az RER- és Transilien-vonatokon mindig jegyet kell használni, legyen az papír vagy mobiljegy, amikor kiszállunk vagy átszállunk.

Párizsi metró

A klasszikus metrót az állomás bejárata felett az M betűvel vagy a "Métro" szóval jelölik. Csak ne ijedj meg, hogy időnként néhány metróvonal a felszín felett és kívül fut, de ezek a központ peremén vannak.

Térkép és metróvonalak Párizs

A metrónak összesen 16 vonala van. Rengeteg átszállóállót találsz, ahol több mint 2 vonal csatlakozik egymáshoz. Ezekre jellemző a hosszabb átszállások, ahol egy kicsit gyalogolni kell.

Nem kell azonban aggódnod amiatt, hogy nem ismered ki magad. A vonalakat szín és szám szerint is megkülönböztetik, ezért jó, ha mindig van nálad egy metrótérkép.

Fontos, hogy a megfelelő peront válassza ki az állomáson. A vonalakat célállomás és szám szerint különböztetik meg. Az egyik másodlagos ok, amiért szintén érdemes kipróbálni a metrózást, a metró néhány egyedi állomása és bejárata, amelyek művészileg és építészetileg is kiemelkednek.

A metró hátrányai a gyakori zsúfoltság és a meglepően lassú utazás. A metróvonalak régiek, és gyakran kanyarognak éles kanyarokban, ami csökkenti az utazás sebességét.

Érdekesség, hogy a párizsi metró egyes vonalai gumikerekeken közlekednek.

Letölthető metró térképek a ratp.fr/en/plans oldalon találhatók.

A metróvonalak szín és szám szerint vannak felosztva.

A párizsi metró a nap 24 órájában üzemel?

Egyik metróvonal sem közlekedik megállás nélkül.

A párizsi metró minden nap ugyanolyan gyakorisággal közlekedik.

  • Az első vonatok a végállomásokról - reggel 5:30 körül.
  • Utolsó vonatok a terminiből - kb. 1:35-kor.

A vonatok közötti gyakoriság hétköznapokon 3 és 6 perc között, hétvégén pedig 4 és 10 perc között változik.

Részletes menetrendek és járatkeresés a következő weboldalon található: ratp.fr/en/horaires-metro.

Az állomás létesítményei

A párizsi metró a világ egyik legrégebbi metrója, ezért az állomások meglehetősen szűkösek és történelmi hangulatúak. Az átszállóállomásokon gyakoriak a nagyon hosszú folyosók.

Minden metróállomáson van jegypénztár és jegykiadó automaták.

A peronokon általában ital- és édességautomaták is vannak.

A metróállomásokon nem találsz WC-t.

Ha a metróvonal teljesen automatizált (például az 1-es vagy a 14-es vonal), akkor a peron és a szerelvény között mindig vannak falak automata ajtókkal.

Metrószerelvények

A modern, teljesen automatizált vonalakon gyönyörű és tágas metrószerelvények közlekednek, míg a legrégebbi vonalakon nagyon elavult és nagyon szűkös szerelvények közlekednek.

A metró azonban tiszta és általában biztonságos.

A régi metró egyes típusain az ajtókat vagy egy gomb megnyomásával, vagy egy ezüst kilincs elfordításával kell kinyitni.

RER és Transilien vonatok

A második városi vasúti rendszer az RER vonatok, amelyek a Párizs környéki városokat kötik össze a központtal, de magának Párizsnak a bejárásához is hasznosak.

A megállók távolsága is nagyobb, így a központban való közlekedés gyorsabb lehet, mint a hagyományos metróé.

Általánosságban elmondható, hogy az RER-nek nevezett vonalak Párizson kívülről indulnak, áthaladnak a városközponton, és a városon kívül a másik oldalra közlekednek tovább.

Az RER-nek összesen 5 vonala van (A, B, C, D és E betűkkel jelölve és színnel megkülönböztetve), amelyek a város távolabbi részeibe és a repülőtérre visznek. Ha a Chateau de Versailles-i kastély meglátogatását tervezed, a C vonal lesz a megfelelő közlekedési eszköz.

A Transilien vonatok tehát olyan vonatok, amelyek valamelyik nagyobb párizsi pályaudvarról indulnak, és egyszerre csak egy irányban közlekednek a városból kifelé. Turistaként ezeket az útvonalakat elsősorban Versailles-ba való eljutáshoz használod (L és N vonalak).

A Transilieneket ekkor H, J, K, L, N, P, R és U betűkkel jelölik, és általában külön peronokkal rendelkeznek az állomásokon.

A RER és a Transilien vonatok térképe

A Párizsban és környékén közlekedő teljes vasúti terveket (metró, RER, Transilien és villamosok) a következő weboldalon találja: ratp.fr/plan-transilien.

Ez a cikk tartalmazhat partneri linkeket, amelyekből szerkesztőségünk jutalékot kaphat, ha rákattint a linkre. Lásd a Hirdetési irányelvek oldalunkat.

Van még kérdés?

Ha bármilyen kérdése vagy észrevétele van a cikkel kapcsolatban...

0 megjegyzések

Bejelentkezés a Cestee-be

... az utazási közösség világszerte

Nincs még utazási számlája? Regisztráljon