A metró a legjobb, és a legtöbb esetben az egyetlen módja annak, hogy New York Cityben utazhasson. Gyakorlatilag minden turisztikai látványossághoz csak így lehet eljutni, és a sűrű hálózat egészen Brooklynig, Queensig és Bronxig terjed. Ideális esetben olyan szállást válasszon, amely gyalogos távolságra van a metrótól - akkor készen áll, és a New York-i közlekedés gyerekjáték lesz.

Az amerikai angolban a Subway kifejezést elsősorban a metróra használják.

A New York-i metróhálózat több mint 380 km-es teljes hosszával a 12. helyen áll a világon. Az első szerelvények 1904-ben indultak útnak, így a New York-i metró a világ 8. legrégebbi metrója.

Bár a New York-i metrózás elsőre bonyolultnak tűnhet, hamar belejön a dologba, és néhány utazás után úgy fog utazni, mint egy bennszülött New York-i. Az állomások jól láthatóan ki vannak táblázva, ahogyan az átszállások is.

Íme néhány tipp a problémamentes New York-i metróutazáshoz.

New York-i metró térkép

A New York-i zökkenőmentes közlekedés kulcsa, hogy mindig legyen nálad egy metróvonal-térkép. Bár a térképek minden kocsiban és állomáson ki vannak függesztve, érdemes letölteni egy térképet a telefonra, hogy segítsen megtervezni az utazást. A metró térképét a web.mta.info/maps oldalon találja és töltheti le.

Az mta.info oldalon már elérhető egy élő térkép is, amely a hálózat aktuális állapotát mutatja. Kattintson például egy állomás nevére, és máris láthatja a legközelebbi vonatindulásokat minden irányban.

Metro Card / OMNY jegyárak

A New York-i metróban kétféle módon fizetheted a viteldíjat:

  1. OMNY érintés nélküli fizetés bankkártyával/hitelkártyával (mobil, óra, ...).
  2. Klasszikus papír metrókártya

A viteldíjak mindkét lehetőség esetében azonosak, bár nem egészen...

Viteldíjak 2,90 usd

New Yorkban minden metró- vagy városi buszjárat átalánydíjas, függetlenül a megtett időtől vagy távolságtól 2,90 usd.

A metróba való első beszállástól a metróból való kilépésig számítják, és átszállhatsz, ha nem mész át egy forgóajtón az adott átszállási ponton belül (ez nem mindig lehetséges).

Ha érintésmentesen fizetsz kártyával, mobiltelefonnal vagy órával, akkor ténylegesen csak 2,90 USD-t kell fizetni. A kártyát/mobilkártyát a megállóba való belépéskor és kilépéskor csatlakoztassa a forgókapunál lévő leolvasóhoz.

Metro Carddal történő fizetés esetén mindig fizetnie kell 1 usd extra díjat magáért a jegyért, amely az egyszeri jegyek esetében nem tölthető újra. Ezenkívül csak két rögzített utazást tartalmazó jegyet lehet vásárolni. Összességében a legalacsonyabb ár egy Metro Card 5,80 usd, ahol 1 dollár a kártya díja és 2 x 2,90 dollár a két metró- vagy buszútért.

Ha tudod, hogy tényleg csak egy utat fogsz tenni, és nem szeretnéd az érintés nélküli fizetést használni, akkor egy útra szóló jegyet 3 usd-ért is vásárolhatsz.

7 napos bérlet 34 usd-ért

New Yorkban nincs 24 órás vagy 3 napos jegy, a legalacsonyabb időtartam csak 7 nap. Ez 34 dollárba kerül, és korlátlan utazásra érvényes bárhol a Roosevelt-szigeti metrón, buszokon és drótkötélpályán.

Érintés nélküli fizetés: úgy működik, hogy minden egyes utazás után 2,90 dollárt számolnak fel, összesen legfeljebb 12 alkalommal, így a végösszeg 34 dollár. A 13. utazástól kezdve, bár továbbra is be kell dugni a kártyát/mobilt/órát az olvasókba, nem vonják le az összeget.

Metro Card: Ezzel a verzióval valóban a teljes 7 napra fizetsz, függetlenül attól, hogy hétfőn vagy esetleg csütörtökön kezded el használni a metrót. A kártya díja ismét 1 usd felár, de az egyszeri jegyekkel ellentétben a többnapos Metro Card újratölthető. Így megtarthatod a jegyet a következő New York-i látogatásodra, vagy továbbadhatod egy ismerősödnek, aki a városba látogat.

Hol lehet jegyet vásárolni?

A New York-i metrójegyeket az egyes állomásokon található jegykiadó automatáknál vásárolhatja meg. Készpénzzel vagy kártyával fizethet.

Hogyan használhatom fel a jegyeimet?

Az állomásra való belépéskor és kilépéskor forgóajtókon kell áthaladnia. Az érintés nélküli fizetésnél csak oda kell helyeznie a kártyáját/mobilját/óráját az OMNY feliratú leolvasóhoz, és át kell mennie a forgóajtón. Az eljárást az állomás elhagyásakor megismétlik.

Ha hagyományos, papír alapú metrókártyát használ, akkor a jegyét egy pár ezüstszínű sínpáron keresztül húzza át, a forgószínpad ezután felszabadul. Ugyanezt az eljárást kell megismételni az állomás elhagyásakor is.

Vonatváltáskor nem kell átmenni a forgóajtókon.

Helyi vs. expressz csatlakozások

A turisták körében talán a leggyakoribb zűrzavar a New York-i metrórendszer ezen trükkös aspektusával kapcsolatban merül fel. Ránézel a térképre, látod, hogy a kék metróvonalak a legközelebbi állomáson futnak keresztül, és már mehetsz is! Azonban hiába vársz a konkrét csatlakozásodra, folyamatosan megáll a másik vonal, amire nem kell felszállnod, és időnként a harmadik vágányon száguld el a peron mellett a metró, amire fel szeretnél szállni.

Mindig ellenőrizd le kétszer is, hogy pontosan merre megy a metró, nehogy lekésd a megállót, és túl sokat várj a következő csatlakozásra. A metró térképén az állomások fekete vagy fehér színnel vannak jelölve , valamint az adott állomáson megálló vonal betűjelével.

  • Fehér állomások - minden vonat megáll itt
  • fekete állomások - csak a helyi járatok állnak meg itt

Ha gyorsvonat közlekedik, az nem áll meg a fekete állomásokon, hanem csak áthalad rajtuk.

Például az A, C, B és D vonalak látszólag a Central Park nyugati oldalán futnak, de az összes állomáson fekete vonalak vannak, ami azt jelenti, hogy csak a helyi vonatok állnak meg rajtuk. Ebben az esetben mindig csak a B és C vonalak állnak meg.

Menetrendek, csatlakozások keresése

A közlekedési vállalat hivatalos honlapján, az mta.info oldalon könnyen megtalálhatod a leggyorsabb járatot két megálló között.

A belvároson belül a metrószerelvények hétköznapokon átlagosan 2-3 percenként, hétvégén pedig körülbelül 4-7 percenként közlekednek. Minél távolabb vagyunk a központtól, annál hosszabbak értelemszerűen az időközök, de a nagyobb állomásokon ritkán haladják meg a 10 percet.

Csak a metropolisz nagyon perifériás részein, ahol valószínűleg nem is fogsz megfordulni, és éjszaka is 15-20 perc között változhat az intervallum.

Egyes vonalak a nap 24 órájában közlekednek, míg mások csak éjszaka tartanak szünetet.

Egész éjjelközlekedő vonalak: 1, 2, 3, 4, 6, 7, A, D, E, F, G, J, L, M, N, Q, R, Staten Island Railway.

Kb. 6:00-22:15 a B, C, Wvonalakon.

Kb. 5:10-23:30 Eat vonal: 5

Érdemes figyelni a megállókban elhelyezett információkat is, mert elég gyakran előfordulnak lezárások, amikor egyes állomások megközelíthetetlenek, vagy az útvonal egy részét pótlóbuszok helyettesítik. Az információk azonban általában nagyon világosak és könnyen érthetőek.

Átszállóállomások és megállóhelyek neve

Egyes átszállóállomások nem átszállóállomások. Ki kell szállni a metróból, és újra át kell menni a forgóajtón. Ha 7 napos jegyed van, nem kell aggódnod emiatt, de az egyszeri jegyek esetében kettőre lenne szükséged.

Alapvetően azonban a legtöbb olyan állomás, ahol több vonal összefut, és egyetlen körrel átfedik egymást, vagy a térképen fekete vonallal vannak összekötve, átszállóállomás. Nem kell átmenni a forgóajtókon, csak következetesen kövesse a táblákat és az átszállásokhoz vezető útbaigazítást. Nyugodtan állj meg egy pillanatra, találd ki, hová mész és melyik vonalra van szükséged, majd menj tovább.

Figyeljen az állomások nevére is. Például a "Canal Street" háromszor szerepel 3 különböző vonalon, pedig az állomások 2 km-re vannak egymástól, és egyáltalán nem átszállóállomások.

Uptown vagy Downtown?

A legtöbb állomáson irányonként külön bejárat van. Minden bejárat mindig egy betűvel vagy vonalszámmal és egy végállomással van jelölve. A manhattani navigáció megkönnyítése érdekében azt is feltüntetik, hogy az állomás "Uptown" vagy "Downtown" irányban van-e, így nem kell utánanézni, hol van az adott végállomás. De mit jelent ez?

  • Uptown - észak felé tartó vonatok
  • Belváros - dél felé tartó vonatok

Színek vagy számok/betűk?

A New York-i metróvonalakat színnel és betűvel/számmal is azonosítják. Bár a helyiek általában a színek alapján tájékozódnak, javasoljuk, hogy különösen a vonalat azonosító betűre vagy számra figyeljen.

A szín hasznos Manhattan központjában, ahol gyakran több vonal fut össze egy nagyon forgalmas vonalba. A város peremén azonban gyakran különböző irányokba ágaznak el, vagy egyes vonalak egy korábbi állomáson végződnek.

Biztonság a New York-i metróban

Felejtsen el egy pillanatra mindent, amit a tévéműsorokból és filmekből ismer. Igen, a New York-i metró tele van csavargókkal, táncoló és rappelő feketékkel, művészekkel és hajléktalanokkal, de a hétköznapi emberek is. Csak akkor veszed észre a legapróbb részleteket is, ha időt szánsz arra, hogy megfigyeld, mi történik körülötted, és meglátod, milyen színes a metropolisz lakossága. A metró azonban semmiképpen sem veszélyes.

Minden megállóban, sőt még magukban a kocsikban is vannak kamerák és biztonsági személyzet.

Lehet, hogy eltart egy ideig, amíg megszokja az utasok sokszínűségét, de a biztonsága miatt biztosan nem kell aggódnia.

Wifi minden metróállomáson

A New York-i metróban minden metróállomáson wifit foghatsz ki, ahol ingyenes internetkapcsolatot használhatsz.

Ez a cikk tartalmazhat partneri linkeket, amelyekből szerkesztőségünk jutalékot kaphat, ha rákattint a linkre. Lásd a Hirdetési irányelvek oldalunkat.

Van még kérdés?

Ha bármilyen kérdése vagy észrevétele van a cikkel kapcsolatban...

0 megjegyzések

Bejelentkezés a Cestee-be

... az utazási közösség világszerte

Nincs még utazási számlája? Regisztráljon