Repülés késése vagy Mire vagyok jogosult, és hogyan kaphatok kártérítést?

Ha repülővel utazik, előfordulhat, hogy a járata jelentősen, órákat késik. Ilyenkor jó, ha tudja, hogy mire jogosult, és milyen kártérítést igényelhet a légitársaságtól.
A légi közlekedésben a kártérítésről a 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet rendelkezik, amelynek eredeti szövege az eur-lex.europa.eu oldalon található.
Csak pénzre van szüksége egy késő járat miatt? Igényeljen kártérítést akár 2 évre előre.
Mikor jogosult kártérítésre a járatkésés miatt?
Nem minden késő járat tartozik automatikusan a fenti rendelet hatálya alá, így kártérítés igényelhető. Ahhoz, hogy egyáltalán elkezdhessünk tárgyalni a kártérítésről, a járatának :
- valamely tagállam területén lévő repülőtérrőlinduljon
- a tagállamok területén lévő repülőtérenvégződik, és európai légitársaság üzemelteti.
Tagállam az Európai Unió mind a 27 országát jelenti , beleértve Guadeloupe-ot, Francia Guyana-t, Martinique-ot, Réuniont, Mayotte-ot, Szent Mártont, az Azori-szigeteket, Madeirát és a Kanári-szigeteket. A tagállamok közé tartozik Norvégia, Svájc és Izland is.
Egy másik feltétel maga a késés hossza, amely a járat hosszától függ. Kártalanítás fizetendő a következő késések esetén:
- 2 óra legfeljebb 1 500 km-es járatok esetén
- 3 óra az 1 500 km és 3 500 km közötti járatok esetében.
- 4 óra a 3 500 km feletti járatok esetében
A pénzügyi kártérítésre a célállomás repülőterén érvényes 3 órás késési szabály vonatkozik.
Mire vagyok jogosult járatkésés esetén?
Minden utas jogosult a következő ingyenes kártalanításra járatkésés esetén:
- a késés időtartamával arányosfrissítőkre
- 2 telefonhívás és e-mail
- szállodai elhelyezés, ha a késés egy éjszakára szól
- pénzügyi kártérítés legfeljebb 600 eurós összeghatárig
Hozzá kell tenni, hogy a jogosultságot nem kínálják fel automatikusan, és a legtöbb légitársasággal saját magának kell felvennie a kapcsolatot. Ez különösen igaz a szállással kapcsolatos igényekre és szinte mindig a pénzügyi kártérítésre.
Üdülési jogosultság
Minden légitársaság köteles gondoskodni az utasokról, ha legalább 2 órás, illetve közép- és hosszú távú járatok esetében 3 órás, illetve 4 órás késés várható, függetlenül a késés okától.
Az utasok általában egy vízzel teli bagettre vagy kb. 15 eurós névértékű utalványt kapnak, vagy közvetlenül az indulási kapunál konkrét frissítőket kínálnak nekik.
Szállásjogosultság
Ha járata jelentősen késik, és a repülőtéren kell éjszakáznia, ne féljen felhívni, hogy igényt tarthasson az ingyenes szállásra. A légitársaság köteles biztosítani és megtéríteni az utasoknak a szállást, beleértve a szállodába való szállítást és természetesen az étkezést is.
Ha a légitársaság elutasítja, és a járat legalább 8 órát késik az éjszaka folyamán, akkor saját költségén bejelentkezhet, és később igényelheti a visszatérítést - a kifizetést igazoló bizonylatot őrizze meg.
Igényeljen ingyenes pénzügyi kártérítést járatkésés esetén
Pénzügyi kártérítés igénylése
A 3 órát vagy annál többet késő járat vagy törölt járat legnagyobb vonzereje, hogy utasonként legfeljebb 600 eurós pénzügyi kártérítésre jogosult. Ez alól a kártérítés alól néhány kivétel van.
Az első az, hogy a késés idejét a célállomás repülőterén számítják ki. Ez a menetrend szerinti és a tényleges érkezés közötti különbség. Érkezésnek minősül, amikor a repülőgép a kifutópályán parkol, és az utasok kiszállására szolgáló ajtókat kinyitják.
Pénzügyi kártérítés nem fizethető, ha a légitársaság nem tudta befolyásolni a késést, pl:
- rossz időjárás
- madárcsapás
- a repülőtéri személyzet vagy a légiforgalmi irányítás sztrájkja
- háború és politikai zavargások
A repülőgép meghibásodása vagy a légitársaság személyzetének sztrájkja azonban nem minősül vészhelyzetnek.
A késedelmes járat egyes utasai számára járó pénzügyi kártalanítás összegét a járat távolsága határozza meg az alábbiak szerint:
- 250 eur / 220 eur 1 500 km-es távolságig terjedő járatok esetén.
- 400 eur / 348 eur 1 500 km és 3 500 km közötti járatok esetében
- 600 eur / 531 eur a 3 500 km feletti járatok esetében.
A 3 500 km feletti járatok esetében 3-4 órás késés esetén a légitársaság jogosult a kártérítést 50%-kal, azaz 300 euróval csökkenteni.
Ingyenes pénzügyi kártérítés igénylése járatkésés esetén
Hogyan igényelhet pénzügyi kártérítést járatkésés esetén
A járatkésésért járó pénzügyi kártérítés esetében, jobban, mint bárhol máshol, az elmélet teljesen ellentmondásban van a valósággal. Legyen türelmes és határozott, amikor igényét előterjeszti. A légitársaságok nagyon szívesen keresnek kifogásokat bármire, mi több, akár teljesen figyelmen kívül is hagyhatják Önt.
A jelentkezéshez a következőkre lesz szüksége:
- elektronikus jegy (a jegy vagy az utazás megvásárlásáról szóló visszaigazolás e-mailben).
- beszállókártya
- a járat késéséről szóló visszaigazolás
A késedelmes járatról szóló nyomtatványt a légitársaság adja ki a repülőtéren, vagy elegendő egy fénykép az érkezési tábláról, amelyen a késedelmes járatod szerepel, vagy vegyél egy nyomtatott képernyőt a Flightradar24 weboldalról.
Ezután töltse ki az igénylőlapot, vagy küldje el a légitársaság ügyfélszolgálatának e-mail címére, és várjon. Az e-mailben kérjük, közvetlenül tüntesse fel, hogy a 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek megfelelően XX euró kártérítést kér a 3 órát meghaladó késés miatt. Ne felejtse el megadni a bankszámlaadatait, beleértve az IBAN és SWIFT formátumot is.
Hol igényelheti a kártérítést a kiválasztott légitársaságoknál:
- Smartwings - kapcsolatfelvételi űrlap smartwings.com/contact-form
- Ryanair - igénylőlap onlineform.ryanair.com/en/en/eu-261
- Wizzair - kárigénylési űrlap wizzair.com/cs-en/complaint-about-compensation
Rögtön leszögezzük, hogy az olyan légitársaságoktól, mint a Smartwings (Travel Service), a Ryanair, a Wizz Air, az easyJet és más légitársaságoktól kártérítést behajtani a magánszemélyek számára irreális.
Ügynökségen keresztül történő igénylés
Haidőt és fáradtságot szeretne megspórolni magának, vagy ha az eljárás túl bonyolult az Ön számára, egyszerűen forduljon egy erre szakosodott ügynökséghez kártérítésért.
Ingyenes pénzügyi kártalanítás igénylése késett járat esetén
Miután a kártérítési igényét igazolták, csak alá kell írnia egy meghatalmazást az ügyvédnek, és már csak a kártérítés kifizetésére vár. Az ügynökség csak a behajtott összeg egyötödének megfelelő jutalékot számít fel. Ön semmit sem fizet előre, még akkor sem, ha az ügyét végül elutasítják.
Akár 3 éves késedelemmel is benyújthatja a keresetét, de ideális esetben a késedelem bizonyítéka miatt azonnal rendezi az ügyet.
Következtetés
Egyetlen utazó sem kerülheti el előbb-utóbb a késő járatot. Ha hosszú órákig tartó késéssel kell szembenéznie, tudja, mire jogosult, és hogyan kaphat kártérítést a légitársaságtól.
Van még kérdés?
Ha bármilyen kérdése vagy észrevétele van a cikkel kapcsolatban...
6 megjegyzések

Hé. Hé,
Volt egy 25 órás késésem a Skyline Express-szel Prágából Marsa Alamba, normális esetben azt mondanám, hogy jogosult vagyok 400,- kártérítésre, de ez a cég Ukrajnában van, tehát ez vonatkozik rá, amikor EU-s járatokat üzemeltet, vagy nem?:)
Köszönöm Jirka
Ez egy uniós járat volt?

csakhogy közvetlenül a légitársaságon keresztül nem válaszolnak... így megpróbáltam a követeléskezelőkön keresztül, de ők nemet mondtak.
Szerintem jogosult vagyok, ezért kicsit zavarban vagyok, hogy hiába érdeklődnek a részem iránt, mégis azt állítják, hogy nem vagyok jogosult...:)
Gondolom, nem akarják, vagy úgy vélik, hogy a követelés nem késedelem miatt áll fenn (mi volt az?). Attól, hogy ukrán légitársaságról van szó, nem évül el automatikusan a követelés. https://evropskyspotrebitel.gov....a-doprava/ Próbáld meg felvenni a kapcsolatot az ECC-vel:
És hogy nem válaszolnak? A Smartwings sem. Ez jelent valamit? Igen - hogy nem akarnak fizetni. 😆

https://tn.nova.cz/zpravodajstvi...s-24-hodin a késést egy meghibásodott repülőgép okozta - lásd:
Érdekes, hogy a végrehajtók nem akarják ezt megtenni, amikor ez a bevételi forrásuk. Szóval egy kicsit bosszankodtam:)
Megértem a légitársaságot, hogy nem reagál, egyetértek:)
Egy fillért sem fizetsz azért, hogy elérd az állami hatóságokat, így nem lesz rosszabb a helyzet. 😉
Látom, még mindig ott van a reklámszar: "Azt is mondjuk, hogy a kártérítés behajtása az olyan légitársaságoktól, mint a Smartwings (Travel Service), Ryanair, Wizz Air, easyJet és mások, irreális a magánszemélyek számára.".
Én azt mondanám, hogy a Ryanair sokkal ritkábban csinál bajt, mint a Wizzair, de pl. az apf segítségével meg lehet támadni, ha a jegy Ausztriába vagy Ausztriából indult. Travel Service, az már más tészta.
Hé. Hé.
Tanácstalan vagyok, hogy milyen késés esetén jár a 250 EUR / 6 000 CZK kártérítés 1 500 km-ig terjedő járatokra.
Azt írja, hogy több mint 3 órától, de a 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben nem találok ilyesmit. Ott azt írja, hogy az 1 500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetén legalább két óra.
Szóval mi az igazság?
Ez egy elég zavaros szöveg. Az irányelvben az ellátáshoz való jogot kompenzációnak nevezik; a kártérítéshez való jogot (az irányelvben szereplő kifejezés) pénzügyi kompenzációnak nevezik. https://en.wikipedia.org/wiki/Ai...Regulation Ez utóbbit a 3 órás vagy annál hosszabb járatkésések esetén helyesen állapítják meg, bár az irányelv ezt nem említi, mert ez az esetjog, lásd .
Üdvözlöm, úgy volt, hogy az Iberiával repülünk New Yorkba Prágából, barcelonai csatlakozással. A barcelonai leszálláskor közölték velünk, hogy a New York-i időjárás előrejelzés miatt a járatot törölték (a bostoni járatot is). Ezt követően jött egy email, hogy a következő járat másnap 9:00-kor indul. Egy órával később, csak 18:45-kor érkezett meg, 24 órával a tervezett indulásunk után... Mire a tervek szerint megérkeztünk volna NYC-be, 19 gép szállt le, 7-et pedig töröltek. Mindenesetre, ha másnap a 9:00-kor induló járatot vettük volna fel, akkor már nem uralkodtak a rossz körülmények, és mégis áthelyezték 18:45-re. Jogosultak vagyunk-e kártérítésre, amiért nem 9-kor indultunk, amikor az eredeti járatot átütemezték? Vagy ez még mindig az időjárás miatt van? Köszönöm a választ

Biztos a Vuelinggel és a Levelrel repültél, nem az Iberiával.
Így senki nem tudja megmondani, hogy jogosult vagy-e vagy sem. lapos a kilátásod. De írhatsz két emailt a légitársaságnak. Az egyik szinte biztos, hogy negatív lesz, a másikat meg majd meglátod. A másodikban közöld, hogy jogi lépéseket fogsz tenni bla bla bla bla.
Ha a második emailre is rosszul válaszolnak, akkor valószínűleg nem igazán lesz követelés, de továbbíthatod egy általad választott ügynökségnek. Nem kell fizetni érte semmit.
Hé. Hé,
lenne egy kérdésem. 2024.9.29-én vasárnap az airBaltic-kal kellett volna repülnünk VNO-ból PRG-be RIX-en keresztül. 3 órával az indulás előtt kaptam egy sms-t, hogy törölték az első szegmenst és hamarosan küldenek nekünk egy másik járatot. Ebből az állt, hogy az indulás ugyanazon a napon 15:00-kor lett volna VNO-ból RIX-en, AMS-en keresztül Prágába. A reptéren a járatainkat egy 15:00 órás SAS járatra cserélték ARN-on és CPH-n keresztül Prágába, amit csak részben használtunk ki. A CPH-ról PRG-re tartó járatot lekéstük, mivel az ARN-ről CPH-ra tartó járat késett, így végül másnap WAW-n keresztül kellett Prágába repülnünk. A kérdésem az lenne, hogy jogosultak vagyunk-e kártérítésre mind az airBaltic járat 3 órával az indulás előtt törölt járatáért, mind a CPH-ban a légitársaság miatt lekésett járatért? (nem volt rossz időjárás, madársztrájk, sztrájk vagy háború és politikai zavargások) Köszönöm Filip

Nem :) még mindig csak 1 utazásra tartasz igényt.
Köszönöm a választ. Mind az airBalticnál, mind a SAS-nál jelentkeztem, és mindkét társaság elfogadta a kártérítést, és utólag elküldték az összeget a számlámra.
Üdvözlöm, van-e valakinek tapasztalata a német polgári légiközlekedési hatóságon keresztül a kártérítés elmaradásával kapcsolatos panasz kezelésével kapcsolatban (késett csatlakozó járat az első szakasz késése miatt), mennyi ideig tart nekik stb.?